Wie had ooit gedacht dat een marketing strategie van een 17 jarige jongeman in 1952 zoveel invloed zou hebben op onze huidige e-commerce cultuur?
Ik denk dat, op wat insiders na, niemand die link zou leggen maar toch is de beslissing van de toen 17 jarige Herman Wehkamp om de winkeldochters van zijn vader, die een manufacturen zaak had, te gaan verkopen en daarna de groei tot het grootste postorderbedrijf in Nederland van wezenlijk belang voor de huidige situatie.
In geen ander land in Europa zijn de aankopen via internet zo hoog als in Nederland. En dit alles omdat wij Nederlanders reeds gewend waren aan het kopen op afstand door middel van de “beroemde” vuistdikke catalogus van Wehkamp die 2 keer per jaar met een doffe plof op onze deurmat viel.
Als je naar de andere landen kijkt, waar de consumenten niet gewend zijn met het kopen op afstand, zal je zien dat daar de e-commerce nog niet eens in de kinderschoen staat.
Samen met de feiten, dat in Nederland relatief veel gezinnen een internet aansluiting hebben, het Ideal betaalsysteem en onze handelsgeest hebben Nederland gemaakt als voorbeeld en trendsetter voor de ons omliggende landen. Ook al komt Nederland net uit de kinderschoenen en zullen de komende jaren cruciaal zijn voor de toekomst.
Anno 2010 kunnen we stellen dat de e-commerce met een totale omzet, non-food en inclusief BTW, in 2009 van 3.280 miljoen euro (“maar” 7,4% van de totale besteding aan non-food) nog steeds “booming business” is, en er langzaam maar zeker een duidelijke afscheiding komt van de kwalitatief betere webwinkels en de zolderkamer oftewel “hobby” webwinkels.
Aan het aantal ondernemingen, 5.950 op 01-01-'09 is het nog niet te merken, dagelijks komen er meer webwinkels bij dan dat er sluiten maar in de omzet cijfers is dit al duidelijk te merken.
Steeds minder bezoekt de consument de kleinere webwinkel en gaat voor de zekerheid en het grotere assortiment van de grote webwinkel.
Tegen alle voorspellingen van de “experts” in verwacht ik dat binnen twee jaar de hype om een webwinkel te beginnen over zal zijn en zullen de kleinere webwinkels die niet in een nichemarkt opereren en geen budget besteden aan marketing van het scherm verdwijnen.
Ook zal de fysieke detailhandel gewoon blijven bestaan en inspelen op de markt door zelf ook actief aan het internet deel te gaan nemen.
Steeds vaker zie je de bestaande winkelketens actief en succesvol deelnemen aan e-commerce en de zelfstandige winkels zullen in de loop van de komende jaren volgen met weliswaar meer een regio functie voor bestellingen en verkoop dan een landelijke functie.
Zeiden de “experts” ook niet met de introductie van de video dat er anno 2000 geen bioscopen meer zouden zijn en door internet de kranten geen bestaansrecht meer zouden hebben?
De bioscopen zijn er nog steeds en doen mede door 3D goede zaken en de kranten krabbelen, na een flinke dip, langzaam weer uit het dal.
Een voordeel, of nadeel zoals u wenst, is dat met het verdwijnen van de “hobby” webwinkels er ook een flinke schoonmaak komt bij de ondernemingen die zich bezig houden met de hosting, webdesign, SEO etc. voor deze “hobby” webwinkels, zodat die markt ook eindelijk volwassen kan worden zonder last te hebben van “hobby” ondernemingen die ver onder de prijs werken.
Al met al worden de komende jaren rumoerige jaartjes voor de kleine ondernemers die zich bezig houden met de e-commerce.
Note:
Daar er veel en steeds weer andere cijfers op het internet te vinden zijn over het aantal webwinkels ben ik uitgegaan van de cijfers van de ondernemingen die zich bezig houden met internetverkoop het CBS en de HBD ( jaarboek 2010).
Mijn volgende column zal gaan over de retail omzetcijfers per branche door de jaren heen.
René van Zandwijk