Manon GJ

Legend
  • Aantal berichten

    1264
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Vestigingsplaats
    Barendrecht

Manon GJ's trofeeën

  1. Hoe je het het beste juridisch kunt vormgeven, komt vaak nadat je inhoudelijk redelijk op een rij hebt hoe jullie het willen doen. Hoe verwacht de huidige eigenaar dat jullie gaan betalen voor de aandelen? En hoeveel verwacht hij ongeveer? Kun je iets meer vertellen hierover dan kan ik wat beter meedenken.
  2. Even los van of de bank wil financieren vanwege de branche, geen ervaring mee, kun je zelf uitrekenen of en hoe je het allemaal gaat betalen. Gaat het je lukken om het bijvoorbeeld binnen 5 jaar terug te betalen terwijl je ook rente betaalt? Maak een financieel plan en dan heb je al een groot deel van de antwoorden. Aflossen doe je van het netto geld dat overblijft, valt niet onder de kosten (voor de zekerheid, dit foutje wordt wel eens gemaakt).
  3. Op welke manier gaat jouw blog zorgen voor bekendheid? Gewoon een praktische vraag. Ga je het promoten? Wie wil je dat het leest? Voegt het iets toe aan jouw product?
  4. Ervaringsdeskundige ben ik zeker :) ook onze winkels groeien snel en we zijn al wat langer bezig. Mogelijk zit je probleem in de voorraad? Hoeveel voorraad heb je gemiddeld? Liggen producten gemiddeld 1 maand op de plank of meer? Ik let zelf bij het inkopen van nieuwe producten altijd op de levertijd en de flexibiliteit van de leverancier. Als een leverancier binnen 1 dag levert, franco vanaf een vrij laag bedrag (bijv 250 euro) dan hoef ik zelf niet al te veel voorraad aan te houden van die producten. Dat is fijn voor ons want scheelt geld. Je zou dus bij het uitbreiden van je assortiment een tijd kunnen focussen op leveranciers die zulke voorwaarden hebben. Kleding is inderdaad een lastig product met de seizoenscollecties. Zou je een deel kunnen vervangen door collecties die 'never out of stock' gaan? Een soort basislijn? Of kiezen voor merken die niet alleen produceren op pre order maar ook nog wat extra produceren zodat je in het seizoen bij kunt kopen. Allemaal gericht op het zelf minder voorraad hebben. Is het pand aan de 9 straatjes het waard om te behouden? Kun je ook alleen met de webwinkel verder? Zou je dat willen? Het grote voordeel is natuurlijk dat je een enorme kostenbesparing realiseert. Misschien zit het grootste deel van je omzet in de stenen winkel, maar hou je niks over aan die omzet. Is de stenen winkel van belang om de webwinkel in de lucht te houden? Een ander punt waar wij ons vooraf wel van bewust waren: je moet best een behoorlijke omzet draaien om er ook echt iets aan over te gaan houden. Gezien de inkoop die je noemt, zal je omzet waarschijnlijk ergens tussen de 200-250k zitten en dan ben je er inderdaad vaak nog niet. De inkoop en btw die je moet betalen is al een fors deel en dan heb je daarnaast nog de kosten die je maakt en als er dan een ton in je voorraad zit, gaat het hard. Eigen productlijn betekent opnieuw meer voorraad en dat is juist niet handig als je wat geld over wilt houden. Mijn advies zou dus zijn om heel goed en streng te gaan kijken naar je voorraad. Welke producten liggen hoe lang op voorraad en is dat echt nodig? Sommige producten moet je echt altijd hebben want als je die niet hebt, loop je omzet mis. Andere producten gaan niet zo hard en die kun je dus best eens een keertje een paar dagen niet hebben.
  5. Hai, hoe zie je zelf de opbouw van de financiering? Je hebt ongeveer een miljoen nodig, 130k eigen geld en je wilt een deel met crowdfunding binnen halen? Welk deel denk je dan aan? En ben je naast de bank nog op zoek naar andere investeerders? Ik zou persoonlijk eerst een businessplan maken met een stevige financiële paragraaf waarin je ook duidelijk kunt maken hoe je de financiers (crowdfunders, banken, investeerders) kunt terugbetalen en/of belonen. Het moet overduidelijk zijn dat het kan, anders zal een bank er niet in stappen. Dus dat lijkt me stap 1. Om dit goed te doen, heb je inderdaad behoorlijk uitgewerkte plannen nodig qua pand en dergelijke om echt de kosten te weten, dus een deel van jouw 130k zal op gaan aan het uitwerken van je plannen gok ik. En hoeveel tijd gaat dit kosten voordat je kunt opstarten en waar ga je in de tussentijd van leven? Ik denk dat 130k snel op is vooraf. Ben benieuwd hoe jij dat ziet?
  6. I like it! Inderdaad even de Engelse fouten er uit laten halen. En één vraag: bloggen kost best veel tijd, wat is jouw doel? Doe je het om je bedrijf te laten groeien? Denk dat dit hier aan bijdraagt? Of doe het voor de fun?
  7. Hoe kan het dat er nog VPB verschuldigd is, als er blijkbaar sprake is van een behoorlijk verlieslatende situatie? Zijn alle fiscale verliezen wel in aanmerking genomen? Groet, Alex Logische en terechte vraag. Alle fiscale verliezen zijn in aanmerking genomen. De 20k VPB is wel een ruime inschatting, kan ook 10k zijn, maar wat ik in ieder geval wilde melden is dat de fiscus één van de schuldeisers zal zijn.
  8. We hebben trouwens een afspraak gemaakt bij Florijn http://florijnshvo.nl/traject-sanering/ van HL lid Happy Level
  9. Betreft een assurantietussenpersoon die zijn portefeuille verkocht heeft. De laatste jaren gebeurt dit regelmatig op basis van een earn-out die afhangt van de omzet die blijft bestaan. Alle activiteiten van de BV zijn dan verkocht (inclusief concurrentiebeding) en de BV is er eigenlijk alleen nog als ontvanger van de earn-out. De ondernemer heeft daarna meteen een baan in loondienst gezocht om op die manier inkomsten te genereren. Meteen ook een antwoord op de vraag van Highio. Het bedrijf is bij de verkoop eigenlijk gewoon opgeheven feitelijk. De BV bestaat dus nog wel maar dat is puur de juridische eenheid. Over jouw aanvullende vragen:(Waren de schulden aangegaan om de activa te verkrijgen, die in 2010 verkocht zijn? Wat is gebeurd met aflossing van de schulden en de opbrengst van verkoop (vermoede eerste betaling en termijnen)?) Schulden zijn aangegaan aantal jaar voor de verkoop van de portefeuille omdat de onderneming toen al in zwaar weer verkeerde. Niet om de activa te verkrijgen, die waren al heel lang in bezit. De opbrengst van de verkoop tot nu is inderdaad gebruikt om schulden af te lossen, dit zijn de overgebleven schulden. Het faillissement wordt niet veroorzaakt doordat de schuldeisers nu zelf stappen gaan ondernemen, dit wordt veroorzaakt doordat kort geleden duidelijk is geworden (vanwege de hoogte van de earn-out inmiddels) dat de schulden nooit meer helemaal betaald kunnen worden uit de toekomstige inkomsten. Er moet dus actie ondernomen worden nu want dit is geen situatie om jaren te laten voortduren.
  10. Emoties zijn in dit soort situaties vaak sterker dan juridische en financiële dreigingen. Jij en zijn echtgenote komen duidelijk niet binnen bij de beste man. Heeft de investeerder al rechtstreeks met hem gesproken? Kan er een groep werknemers met hem gaan praten (jullie 3 top-mensen bijvoorbeeld)? Is er een bevriend accountant, advocaat, coach, trainer, iemand die hij vertrouwt, een mede-ondernemer, die communicatief handig is? Mijn punt is: is er iemand anders die hij vertrouwt buiten zijn echtgenote en jou om?
  11. Ik doe dit regelmatig en zonder enige vorm van formaliteit. Eerste keer is vaak wat onwennig, maar daarna loopt dat vanzelf. Gewoon even bellen en overleggen.
  12. Dank, cijfers staan gepland voor volgende week (maar heb die planning al eerder gehoord). Ga er nog extra op hameren. Thanks!
  13. Je hebt al heel veel punten gekregen dus ik doe het even niet inhoudelijk. Ik ben het eens met Joost en Edo, meer vanuit de klant schrijven. Ik vind dit filmpje van Sinek een eyeopener. Don't tell them what you do, but why you do it!
  14. Wij hadden met Green Jump afgelopen zondag ons eerste bedrijfsuitje. In 4,5 jaar een super leuk team opgebouwd en iedereen vond het ook echt leuk om samen wat te gaan doen. Ik ben nogal anti van die bedrijfsuitjes waar mensen zich verplicht voelen om te komen enzo, maar dit was echt heel leuk! In dezelfde week onze 6e werkneemster aangenomen, iedereen werkt maar 1 of 2 dagen per week en op die manier hebben we heel veel verschillende talenten binnen het team. Nu iemand erbij met grafische talenten, iets wat we absoluut nog misten! Helemaal happy dus met ons bedrijf dat ooit begon met heel veel vragen hier op HL.
  15. Ido thanks voor je reactie. Professional inschakelen gaan we zeker doen, ik wil dit niet alleen doen, te dichtbij en wil geen fouten maken. Ik wil wel heel graag vooraf wat beter weten hoe het zit en ik ken HL als het forum met de beste info, daarom hier mijn vragen. Heel benieuwd naar jullie meningen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.