lawsome

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Vestigingsplaats
    Utrecht

lawsome's trofeeën

  1. Hoi Giulia, ik denk dat je het concept bedoelt. Een concept is niet te beschermen en dat kun je dus gewoon overnemen: kaartjes met spreuken er op. Als je bepaalde afbeeldingen overneemt of teksten letterlijk vertaalt van hen, dan kan dat wel inbreuk zijn op auteursrecht, maar voor auteursrecht moet wel sprake zijn van een eigen oorspronkelijk karakter en persoonlijke stempel van de maker (EOK&PS noemen we dit). Als dat niet blijkt uit het werk, dan wordt het lastig om auteursrecht aan te tonen en daarmee dus ook om jou op auteursrechtinbreuk aan te spreken. Zo kunnen bijvoorbeeld foto's van producten zoals je die standaard getoond worden in webshops in beginsel geen auteursrechten bevatten, maar kaartjes met afbeeldingen en/of spreuken/wijsheden dus wel.
  2. Altijd goed om te horen. ;D Ben benieuwd naar jullie mening over uitputting van IP, want dat is ook een onderwerp waar veel mensen moeite mee hebben. Hier een topic dat strandt in niemandsland. Grtz, Twabla Ik ga er naar kijken Twabla :-)
  3. Precies wat TwaBla zegt. De basis van merknamen en logo's is dat verwarring duidt op inbreuk. Als een merk HALLO heet en jij gaat producten verkopen onder de naam HALLO of op een andere manier in een logo verwerken, dan zal het geregistreerde merk hier tegen optreden. Veel grotere merken hebben namelijk merkbewaking. Ze krijgen dan een waarschuwing als jij iets registreert wat op dat van hen lijkt. Registreer je niet, dan zullen ze je ook aanspreken op het verkopen van nep merken of omdat je hun merk gebruikt zonder toestemming. Schade en kosten kunnen dan op je worden verhaald en vroeg of laat zul je dus een brief krijgen van een advocatenkantoor.
  4. Je kunt het waarschijnlijk wel gebruiken. Yin en Yang tekens en christelijke kruizen worden ook overal gebruikt, maar wat wellicht belangrijker is. Je kunt het waarschijnlijk niet beschermen als logo. Dus jouw verpakking bevat dit beeld aan de hand waarvan je wilt dat jouw merk herkend wordt, maar je kunt het niet als zodanig beschermen zodat je kunt voorkomen dat anderen het ook maken. Dit betekent dat andere partijen jouw verpakking kunnen namaken en daarmee voor verwarring kunnen zorgen zonder dat je daar tegen kunt optreden. Het is daarom te overwegen om een merk met onderscheidend vermogen te creeeren: […] [Link naar eigen website verwijderd.]
  5. Als je een winkel begint of je gaat jouw producten in een winkel verkopen hoef je jouw merk niet in te schrijven bij het BOIP, zoals je dat noemt. Deze inschrijving heet officieel een merkregistratie. Dit betekent dat je jouw merk meer bescherming geeft met een juridische grondslag. Het registreren van een merknaam in de Benelux zorgt ervoor dat anderen jouw naam niet mogen gebruiken in de Benelux in dezelfde klasse. Voor jou is dat dus de klasse voor kleding. Dit is een betere bescherming dan wanneer je jouw bedrijfsnaam inschrijft in het handelsregister van de KvK. Inschrijven in het handelsregister van je merk biedt namelijk voornamelijk bescherming binnen je eigen branche en is daarnaast geografisch bepaald. Zo kunnen er bijvoorbeeld meerdere partijen in Nederland zijn die Loodgieter Janssen heten als de ene in Amsterdam zit en de andere in Maastricht. Wel wordt dit met het internet steeds breder en hebben meer bedrijven landelijke dekking, reden temeer waarom de mensen van de KvK nieuwe inschrijvingen waarschuwen als zij een handelsnaam inschrijven die hetzelfde is als die van een ander.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.