Beste Berend,
Een ondernemer als jij kent alle ins en outs van zijn of haar bedrijf. Het over brengen van dit enthousiasme op de bankier, die veel te maken krijgt met te positieve ondernemers, is een uitdaging.
Om deze uitdaging te kunnen aan gaan, is het zaak dat je gehoord wordt. De Rabobank is van oudsher een bank van haar leden voor iedereen in de samenleving. Ook kleine ondernemingen horen daar absoluut bij. Om de kleinere ondernemers op de juiste wijze te kunnen bedienen staan er teams opgesteld die zich speciaal op deze doelgroep richten. En dat zijn zeker niet allemaal jongens en meiden net uit de schoolbanken!
Juist bij de kleinere ondernemingen is het motto: ' de vent IS de tent' maar al te waar en daarmee is persoonlijk contact in de ogen van de Rabobank een must om een juiste inschatting te maken van het risico dat met de financiering gepaard gaat. Binnen de Rabobank organisatie wordt er voor de zakelijke markt dan ook geen gebruik gemaakt van een geautomatiseerd scoringssysteem dat aangeeft of er wel of niet gefinancierd mag worden.
Helaas is het wel zo dat er op kleinere kredieten voor de bank geen positief resultaat te behalen is. Er wordt dan ook nadrukkelijk gezocht naar efficiënte wijze van het benaderen en bedienen van de klanten. Zeker omdat deze klantgroep, zoals jij ook aangeeft, in de toekomst in aantallen zal gaan groeien. Daarnaast is het een feit dat gegeven de externe regeldruk (BASEL III) de kostenbelading van financieringen verder zal toenemen, waardoor efficiency bij de bediening nog noodzakelijker wordt om de kosten van een financiering niet te veel te laten oplopen, dat zou een ondernemer immers ook weerhouden van het doen van investeringen.
Deze sqeeze heeft er blijkens jouw verhaal toe geleid dat men te ver is doorgeslagen in de handelswijze. Hopelijk wil je de lokale Rabobank nog een kans geven e.e.a. te repareren. Gezien je langlopende contacten vanuit je oude bank zou ik vragen of zij je bij de nieuwe bank kunnen introduceren.
Hopelijk leidt dit tot een hernieuwd gesprek waarin je duidelijk je ondernemersplan kan toelichten. Of in de financieringsopzet inpassing van de BMKB regeling een bijdrage zal leveren zal moeten blijken. De regeling biedt de bank een stukje zekerheid mocht het gefinancierde bedrijf in gebreke blijven. Voor de financieringsbeslissing zijn er echter twee factoren die van een veel groter belang zijn: Heb ik vertrouwen in de ondernemer en zijn plannen en geloof ik dus in de positieve cashflow waarmee de rekeningen kunnen worden betaald. En ten tweede, mocht de cashflow enigzins tegenvallen, is er dan een buffer/spaarpot waar op kan worden terug gevallen.
Het eerste daar zal je de lokale bank van moeten overtuigen. Het tweede, een buffer vermogen, heb je blijkens jouw verhaal niet. Met de inzet van een speciale achtergestelde lening variant, het RaboStimuleringskapitaal, zou dat kunnen worden opgevangen. Of er daarnaast dan nog een beroep gedaan moet worden op de BMKB-regeling zal de lokale accountmanager vanuit zijn opleiding en training voor je moeten kunnen beoordelen.
Veel succes met het verwezenlijken van je plannen!