Joost Rietveld

Moderator
  • Aantal berichten

    22830
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    14

Karma

2357

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Vestigingsplaats
    Stolwijk
  • Telefoonnummer
    06-53948795
  • Branche
    Advies
  • Branche 2
    Juridisch
  • Branche 3
    Administratie & accountancy
  • Websiteadres

Visie op

  • Mijn mening over ondernemerschap
    Geniet!
  1. Welkom Mark Bij een geruisloze inbreng mag de BV de inkomstenbelasting over 2024 nog als schuld aan jou opnemen. Bij een activa/ passiva transactie is het saldo sws vrij beschikbaar. Wat voor jou de betere keuze is, is niet per se niet te beantwoorden op een forum, zonder cijfers. Als stelregel geldt wel dat als er geen stakingswinst is, dat geruisloos inbrengen alleen zinvol is als de terugwerkende kracht nog voordeel oplevert. Banksaldo kan nooit stakingswinst herbergen. Een euro op de bank heeft immers dezelfde waarde in het economisch verkeer.
  2. Bij emigratie ligt er een aanslag in een conservenblikje over 500k. Die wordt (deels) geïnd op het moment dat je inkomsten uit je NL BV haalt in de vorm van dividend of verkoop van de aandelen. Als je dat niet doet en de winstreserve neemt toe naar 750k en je verkoopt daarna de aandelen van je BV*, dan heft NL uiteraard over die 750k. Ook als DGA in Spanje heb je immers nog steeds een aanmerkelijk belang in je BV. Spanje verleent op haar beurt aftrek ter voorkoming van dubbele belasting. * Waarom zou je de aandelen van je holding BV willen verkopen?
  3. Welkom op HL, Mano, Dat kan gewoon, mits de panden daarna verhuurd worden aan de werk BV. Nee, dat kan in hetzelfde traject meegenomen worden door de notaris. De bank moet wel toe3stemming verlenen, dus sluit dat eerst kort met ze. Anders kan de notaris ook niks. 1. ja, daar zit iets meer rek in, maar dat is wel de strekking. Uitkeringen mogen ook eerder ingaan en dan levenslang of ook later (max 5 jaar na AOW datum). In de tussentijd moet de boekhouder wel de voorziening blijven verhogen (oprenten). 2. Geld hoeft niet per se gereserveerd te staan. Als het er maar wel is als de uitkeringen ingaan. klopt, ben je wel de beschikking over dat geld kwijt. Het staat dan vast bij de bank/verzekeraar
  4. oprechte typfout, dank voor je alertheid
  5. Kun je TallJeans hiermee helpen, stuur dan een dm via diens profiel
  6. Mod edit: Voor de goede orde: dhr van Dijk van QVJ is in 2021 vrijgesproken van faillissementsfraude.
  7. Excuses! Ik en chatgpt hadden het fout. Niet vanwege de link hierboven, want de VAMIL is geen vorm van investeringsaftrek, maar een vorm van afschrijving. Maar wel omdat in de wet een specifiek artikel staat waarin is opgenomen dat de aanvang van de willekeurige afschrijving niet pas start bij ingebruikname, maar ook al kan starten bij het aangaan van de overeenkomst: De wet over deze afwijkende vormen van afschrijving (3.35 IB): Willekeurige afschrijving is mogelijk zodra ter zake van de verwerving of verbetering van het bedrijfsmiddel verplichtingen zijn aangegaan of ter zake van het bedrijfsmiddel voortbrengingskosten zijn gemaakt. Het bedrag van de willekeurige afschrijving kan voor de ingebruikneming van het bedrijfsmiddel niet groter zijn dan het bedrag dat ter zake van de verplichtingen is betaald, of aan voortbrengingskosten is gemaakt. Bekent voor jou ook dat je mag afschrijven tot 75% van de totale investering in de bus, met in 2024 een maximale afschrijving van 40.000. Dus niet 75% van 40.000. Dit dus niet te verwarren met de normale aanschrijving op bedrijfsmiddelen die wel pas start bij ingebruikname (daar zat mijn redenatie fout).
  8. Chatgpt heeft zowaar gelijk. De informatie op de site van de fiscus beschrijft niet het geval waarin aanbetaling en levering in verschillende jaren liggen. Dus inderdaad, omdat de Vamil niks anders is dan willekeurige afschrijving, begint die ook pas bij ingebruikname van het bedrijfsmiddel
  9. Beste E. de Wijs, HL is niet bedoeld voor adviseurs die kennis willen opdoen, zie onze huisregels. Topic gaat om die reden op slot. gelukkig heb je het goede antwoord al van Jeroen.
  10. Nee ook dat werkt niet. Een eenmanszaak die alleen een pand verhuurt, kennen we fiscaal niet. Dat vormt namelijk geen onderneming. Als je het op die manier zou willen doen, dan is er gewoon sprake van TBS . Je zoekt een fiscale oplossing voor iets wat niet bestemd is om gebruikt te worden zoals jij dat wilt. Doordat de gemeente verlangt dat je je daar inschrijft, loopt dit spaak. Waarom niet focussen op een pand dat wel bestemd is om als kantoor gebruikt te worden, zonder de woonfunctie/eis?
  11. Jazeker, vandaar ook dat ik hier een punt van maakte Dank voor de aanvullende toelichting
  12. @Jeroen Kisters RPLU ARe even een kanttekening hierbij: er geldt een even oude wijsheid die zegt: "investeer niet in iets wat je niet snapt".. je doet het nu voorkomen alsof dit weggelegd is voor iedereen, maar zo simpel is dit niet voor iedereen. Termen als "heel eenvoudig" het Graham Number uitrekenen, zegt de gemiddelde mens niks. Net als "EPS groter dan dividend in pecunia". Huh? Het klinkt allemaal heel indrukwekkend, maar wat moet de gemiddelde ondernemer hiermee?
  13. De vordering op je BV komt in box 1 onder de TBS. Daar geef je jaarlijks de rente op, waarover in box 1 inkomstenbelasting betaald wordt (rente is voor de BV aftrekbaar).
  14. Dit klinkt idd minder ongunstig. Alleen een bijtelling voor het privegebruik. Helaas is dit niet correct. Dit artikel geldt als je als ondernemer voor de inkomstenbelasting woont in je bedrijfswoning. Een DGA moet gewoon een zakelijke huur betalen aan de BV. Die huur is bij BV belast en bij de DGA uiteraard niet aftrekbaar.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.