Voor het bedrijf dat ik wil gaan opstarten heb ik minimaal 50 meewerkers nodig.
Het zijn medewerker die voornamelijk mij als 2e 'werkgever' hebben. Een gemiddelde opdracht bedraagt 1 uur, welke gemiddel 2 x perweek zal plaats vinden.
De verhoudingen tussen de groepen 'medewerkers':
55+/AOW=20%
55- Naast fulltime baan = 70%
55- Werkloos 10%
Nu zit ik te twijfelen tussen 'op de payroll' of via een VAR-verklaring.
MIsschien kunnen jullie mij vertellen voor welke groepen ik welk dienstverband moet nemen.
Payroll
-kosten = bruto salaris x 1,8
-Geen juridisch werkgever
-geen personeelkosten etc.
-geen vast dienstverband, dus direct onslag etc mogelijk.
VAR(graag bevestiging of onderstaande klopt)
-makkelijk ontslag, mist opgenomen in contract
-hogere verdiensten voor medewerkers
-lagere kosten voor bedrijf
-hoge eisen voor verkrijging VAR
zojuist gebeld met de belastingdienst.
Omdat er teweinig uren worden gemaakt, is er geen spraken van inkomsten als winst uit onderneming.
Hierdoor ben ik zelf aansprakenlijk, mochten zijn geen loonbelasting, btw en ander premies afdragen.
De vragen die gesteld worden voor verkrijging VAR inclusief de juiste antwoorden om geaccepteerd te worden zijn:
* 1.Gegevens
o Naam, Adres, Postcode en woonplaats, Telefoonnummer, Sofinummer, Naam besloten Vennootschap, FI-nummer besloten vennootschap, Voor welk jaar vraagt u deze verklaring aan.
* 2.Werkzaamheden
o 2a) Omschrijving van de werkzaamheden waarvoor u de verklaring aanvraagt:
o 2b) Heeft de belastingdienst deze gegevens al eerder beoordeeld? Nee.
o 2c) Hoe beoordeelt u zelf de inkomsten uit deze werkzaamheden waarvoor u de verklaring aanvraagt? Als winst uit onderneming.
o 2d) Hoeveel uur denkt u aan deze werkzaamheden te besteden in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt: 700 of meer.
o 2e) Hoeveel opdrachtgevers verwacht u voor deze werkzaamheden in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt? 3 a 10.
o 2f) Hoeveel opdrachtgevers had u voor deze werkzaamheden in het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt. Niet van toepassing, ik ben starter.
o 2g) Kunt u deze werkzaamheden zonder toestemming van een opdrachtgever door iemand anders laten uitvoeren? Ja, in overleg met de opdrachtgever is dat geen probleem.
o 2h) Wanneer bent u met deze werkzaamheden begonnen?
o 2i) Is het risico (tijd, geld) voor u als opdrachtgevers niet tevreden zijn over het resultaat van de werkzaamheden? Ja
o 2j) Verricht u werkzaamheden voor opdrachtgevers bij wie u voorheen een dienstbetrekking had waarin u soortgelijke werkzaamheden verrichte: nee.
o 2k) Worden dezelfde werkzaamheden (ook) door werknemers verricht die in loondienst zijn bij de opdrachtgever? Nee
o 2l) Werkt u via een detacheringbureau of uitzendbureau? Ja, maar dit betreft minder dan de helft van mijn werkzaamheden.
* 3. Inkomsten
o 3a) Wat zijn uw geschatte jaarinkomsten voor de werkzaamheden waarvoor u een verklaring aanvraagt? 25.000 of meer.
o 3b) Houdt uw opdrachtgever loonheffing in op deze inkomsten: Nee
o 3c) Wordt u door uw opdrachtgever doorbetaald als u ziek bent of vakantie hebt? Nee
o 3d) bent u verplicht aanwijzingen van uw opdrachtgever(s) op te volgen ten aanzien van de uitvoering van uw opdrachten: Nee.
o 3e) Worden de inkomsten hoofdzakelijk behaald bij een opdrachtgever. Nee.
* 4.Werkwijze
o 4a) Verstuurt u facturen voor de werkzaamheden waarvoor u deze verklaring aanvraagt? ja
o 4b) Maakt u reclame voor deze werkzaamheden: ja
o 4c) Bent u ingeschreven bij de kamer van koophandel: ja.
o 4d) Heeft u personeel in dienst: nee
o 4e) Heeft u een BTW-nummer: ja.
o 4f) Investeert u jaarlijks voor meer dan €2500,-: ja
o 4g) Verricht u deze werkzaamheden op de locatie van uw opdrachtgever? Ja.
o 4h) Beschikt u over de vergunningen / certificaten noodzakelijk voor de uitvoering van uw werkzaamheden: Niet van toepassing.
o 4i) Houdt u een boekhouding bij of laat u die bijhouden: Ja.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
earmenow
earmenow
Voor het bedrijf dat ik wil gaan opstarten heb ik minimaal 50 meewerkers nodig.
Het zijn medewerker die voornamelijk mij als 2e 'werkgever' hebben. Een gemiddelde opdracht bedraagt 1 uur, welke gemiddel 2 x perweek zal plaats vinden.
De verhoudingen tussen de groepen 'medewerkers':
55+/AOW=20%
55- Naast fulltime baan = 70%
55- Werkloos 10%
Nu zit ik te twijfelen tussen 'op de payroll' of via een VAR-verklaring.
MIsschien kunnen jullie mij vertellen voor welke groepen ik welk dienstverband moet nemen.
Payroll
-kosten = bruto salaris x 1,8
-Geen juridisch werkgever
-geen personeelkosten etc.
-geen vast dienstverband, dus direct onslag etc mogelijk.
VAR (graag bevestiging of onderstaande klopt)
-makkelijk ontslag, mist opgenomen in contract
-hogere verdiensten voor medewerkers
-lagere kosten voor bedrijf
-hoge eisen voor verkrijging VAR
zojuist gebeld met de belastingdienst.
Omdat er teweinig uren worden gemaakt, is er geen spraken van inkomsten als winst uit onderneming.
Hierdoor ben ik zelf aansprakenlijk, mochten zijn geen loonbelasting, btw en ander premies afdragen.
De vragen die gesteld worden voor verkrijging VAR inclusief de juiste antwoorden om geaccepteerd te worden zijn:
* 1.Gegevens
o Naam, Adres, Postcode en woonplaats, Telefoonnummer, Sofinummer, Naam besloten Vennootschap, FI-nummer besloten vennootschap, Voor welk jaar vraagt u deze verklaring aan.
* 2.Werkzaamheden
o 2a) Omschrijving van de werkzaamheden waarvoor u de verklaring aanvraagt:
o 2b) Heeft de belastingdienst deze gegevens al eerder beoordeeld? Nee.
o 2c) Hoe beoordeelt u zelf de inkomsten uit deze werkzaamheden waarvoor u de verklaring aanvraagt? Als winst uit onderneming.
o 2d) Hoeveel uur denkt u aan deze werkzaamheden te besteden in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt: 700 of meer.
o 2e) Hoeveel opdrachtgevers verwacht u voor deze werkzaamheden in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt? 3 a 10.
o 2f) Hoeveel opdrachtgevers had u voor deze werkzaamheden in het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt. Niet van toepassing, ik ben starter.
o 2g) Kunt u deze werkzaamheden zonder toestemming van een opdrachtgever door iemand anders laten uitvoeren? Ja, in overleg met de opdrachtgever is dat geen probleem.
o 2h) Wanneer bent u met deze werkzaamheden begonnen?
o 2i) Is het risico (tijd, geld) voor u als opdrachtgevers niet tevreden zijn over het resultaat van de werkzaamheden? Ja
o 2j) Verricht u werkzaamheden voor opdrachtgevers bij wie u voorheen een dienstbetrekking had waarin u soortgelijke werkzaamheden verrichte: nee.
o 2k) Worden dezelfde werkzaamheden (ook) door werknemers verricht die in loondienst zijn bij de opdrachtgever? Nee
o 2l) Werkt u via een detacheringbureau of uitzendbureau? Ja, maar dit betreft minder dan de helft van mijn werkzaamheden.
* 3. Inkomsten
o 3a) Wat zijn uw geschatte jaarinkomsten voor de werkzaamheden waarvoor u een verklaring aanvraagt? 25.000 of meer.
o 3b) Houdt uw opdrachtgever loonheffing in op deze inkomsten: Nee
o 3c) Wordt u door uw opdrachtgever doorbetaald als u ziek bent of vakantie hebt? Nee
o 3d) bent u verplicht aanwijzingen van uw opdrachtgever(s) op te volgen ten aanzien van de uitvoering van uw opdrachten: Nee.
o 3e) Worden de inkomsten hoofdzakelijk behaald bij een opdrachtgever. Nee.
* 4.Werkwijze
o 4a) Verstuurt u facturen voor de werkzaamheden waarvoor u deze verklaring aanvraagt? ja
o 4b) Maakt u reclame voor deze werkzaamheden: ja
o 4c) Bent u ingeschreven bij de kamer van koophandel: ja.
o 4d) Heeft u personeel in dienst: nee
o 4e) Heeft u een BTW-nummer: ja.
o 4f) Investeert u jaarlijks voor meer dan €2500,-: ja
o 4g) Verricht u deze werkzaamheden op de locatie van uw opdrachtgever? Ja.
o 4h) Beschikt u over de vergunningen / certificaten noodzakelijk voor de uitvoering van uw werkzaamheden: Niet van toepassing.
o 4i) Houdt u een boekhouding bij of laat u die bijhouden: Ja.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/9591-var-of-op-de-payroll/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag