Goedendag!

Recent ben ik begonnen met het handelen in motorfietsen. Het is erg leuk om alles te leren, maar helaas snap ik de boekhouding nog niet helemaal.

Gezien ik handel in margemotoren, moet ik gebruik maken van twee aparte winst- en verliesrekeningen (inkoop marge en verkoop omzet marge). Maar het lijkt mij logisch dat ik deze motoren ook op mijn balans moet zetten als voorraad.

 

Nu vraag ik mij af of ik bij aanschaf van de motor de motor eerst op de balans boek (als grootboekrekening voorraad marge), en pas bij verkoop met een mutatie overzet op de winst- en verliesrekening (grootboekrekening inkoop marge, als het ware de COGS-methode). Of dat ik hem direct op de winst- en verliesrekening boek?

 

De margeregeling met de globalisatie methode schrijft namelijk voor (zover ik het begrijp) dat je:

de verkoop rekening  - de inkoop rekening doet =  verschil is dan je bruto winst (incl btw).

Maar als ik pas de motorfiets als inkoopkosten bij verkoop boek, dan kloppen natuurlijk de aanschafdatums niet voor de globalisatiemethode, of maakt dit niet uit? Deze methode lijkt mij namelijk wel het makkelijkst, gezien je dan nooit hoeft te compenseren voor negatieve maanden. Alleen wil ik er wel voor zorgen dat alles helemaal legaal is. Op deze manier heb je namelijk in een kwartaal nooit dat je meer inkoopt dan verkoopt (op de winst- en verliesrekening), dit is in het voorbeeld van de overheid wel zo.

 

Ook repareer ik soms motorfietsen voor klanten. Ik heb hiervoor wat olie liggen en, wat filtertjes, klein materiaal en drie bandjes, geen merkwaardige voorraad. Tot nu toe heb ik nog geen voorraad opgenomen in mijn balans, maar alles gewoon direct als kosten weggeboekt. Moet ik zulke kleine hoeveelheden voorraad ook meenemen in mijn balans en continu via memoriaalboekingen bijwerken als kosten bij verkoop? Of is deze voorraad zo klein dat dit niet hoeft?

Ik snap dat het voordeel is dat ik een duidelijk inzicht heb van mijn voorraad. Ook heb ik tot nu toe aangeschaft gereedschap (onder de 450 euro) direct weg geboekt onder de grootboekrekening "gereedschap" op de winst er verlies, kan ik dit voortaan beter in mij balans opnemen of mag ik dit gewoon direct wegboeken?

 

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is. Ik had op internet nog geen antwoord kunnen vinden hoe ik de globalisatiemethode goed in praktijk kan wegwerken in de boekhouding. Ik leer graag meer over het boekhouden! Alvast bedankt voor de hulp.

 

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL

 

  Op 6-4-2025 om 22:26, Thijss03 zei:

hoe ik de globalisatiemethode goed in praktijk kan wegwerken in de boekhouding.

Uitklappen  

 

Heb je HIER al gekeken?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 1
  Op 7-4-2025 om 05:33, Hans van den Bergh zei:

Heb je HIER al gekeken?

Uitklappen  

Goedendag! Bedankt voor uw reactie, hier heb ik inderdaad al gekeken, alleen gaf het mij niet veel meer duidelijk hoe ik dit gebruik in combinatie met een balans en winst & verliesrekening, het is mij dus onduidelijk wanneer ik de inkoop kosten boek als kosten op de winst & verlies, pas bij verkoop of al direct bij inkoop. En hoe ik deze dan muteer bij verkoop etc. 

 

 

  • 1

Als je het inkoopt, komt het op de balans in de voorraad. Als het wordt verkocht, gaat het pas naar kosten.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Bedankt! Dus bij het doen van de BTW aangiften neem ik de data van de kosten op moment van verkoop? dus bijv 2 motoren verkocht met een inkoop van 3000 euro, (ook al ik die in het vorige tijdvlak heb gekocht) en de opbrengsten van die motoren, bijv 5000 euro. dus dan betaal ik over  de 5000-3000= 2000 euro btw? 

  • 0

21% Btw over €2.000 moet je afdragen...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 1

 

Thijss03  Kijk eens naar dit (bijna antieke) topic.
Globalisatieregeling is best een lastige in dit topic wordt het wel duidelijk uitgelegd.

 

 

Ik zou je wel aanraden om dit samen met iemand op te zetten, die dit vaker heeft gedaan want de regels zijn nogal specifiek. en er zijn een aantal "vreemde regeltjes" waardoor behandeling van voorraad voor de BTW anders is dan voor de inkomstenbelasting.

  • 0

Als we het hebben over de omzetbelasting is de voorraad niet van belang. De factuurdata zijn leidend. Wanneer je gebruikmaakt van de globalisatieregeling bereken je dan ook de btw aan de hand van de marge (verkopen -/- inkopen) binnen het tijdvak waarover je aangifte doet. Of de ingekochte goederen dus ook al zijn verkocht binnen dat tijdvak of niet, is niet van belang.

 

Als je een negatieve marge overhoudt, mag je deze doorschuiven en verrekenen in het volgende tijdvak.

 

Voor de IB is dit inderdaad weer een heel ander verhaal.

  • 0
  Op 7-4-2025 om 11:59, Roel J zei:

Globalisatieregeling is best een lastige in dit topic wordt het wel duidelijk uitgelegd.

Uitklappen  

Bedankt! Ik kon dit topic niet zo 1-2-3 vinden. Ik vind het inderdaad wel lastig. Zover ik het nu begrijp moet ik voor de BTW aangiften dus alleen de verkochte inkopen in de berekening mee nemen (en dus de voorraad negeren en niet van de marge omzet aftrekken).

 

Maar voor de inkomstenbelasting (dus aan het eind van het jaar) alle inkopen die ik in dat boekjaar gedaan heb (dus ook de nog staande voorraad)? 

  • 0
(aangepast)
  Op 7-4-2025 om 12:08, Sproso zei:

Of de ingekochte goederen dus ook al zijn verkocht binnen dat tijdvak of niet, is niet van belang.

Uitklappen  

Ahh kijk, duidelijk maar tegenstrijdig wat ik op andere plekken lees. Dus even als voorbeeld: 

 

28 maart 1 motor (motor a) gekocht voor 1500 euro

1 april nog een motor (motor b) gekocht voor 2000 euro

 

op 3 april 1 motor (motor a) verkocht voor 2500 euro

op 5 april heb ik een motor (motor B) ook verkocht voor 3000 euro

 

in tijdvak 1 heb ik dus geen motor verkocht, maar wel 1 gekocht. Mijn marge is dan dus -1500 die ik in tijdvlak 2 weer mag meenemen in de berekening.  Maar in tijdvlak 1 hoef ik niks te verwerken in de btw aangiften? 

 

in tijdvlak 2 zou dan mijn btw aangiften zijn: 

 5500 OMZET  (A + B) - 2000 (inkopen (b))  - 1500 (berekening vorig tijdvlak) = 2000 incl de af te dragen btw van tijdblak 2. 

aangepast door Thijss03
  • 1

Hi Thijss het topic kun je naar toe gaan door op de tekst of de titel te klikken het is een link.

 

Sproso legt het goed uit  voor de BTW

Voor de inkomstenbelasting klopt de opmerking van Hans, dan heb je met voorraad te maken en neem je voor de winst uit onderneming de inkoopkosten pas op moment van verkoop.

voor de BTW werkt het dus anders.

 

En er zal vast ook het nodige fout staan want de werkwijze bij globalisatieregeling is wel een beetje een afwijkende regeling tov andere BTW regels, bij heel veel soorten diensten of goederen is de verwerking voor de BTW en Inkomstenbelasting geharmoniseerd zodat je voor beide dezelfde werkwijze kan gebruiken, maar voor de globalisatieregeling is dat anders.

  • 0

Kijk dan is het mij helemaal duidelijk! Erg bedankt! Ik houd dan naast mij boekhoudprogramma denk ik een mooie spreadsheet bij waarin ik deze kosten kan verwerken en duidelijk kan bijhouden voor mijn btw aangiften ieder tijdvlak. Voor de inkomstenbelasting volgend jaar is het denk ik raadzaam ook een boekhouder er bij te houden om dat boekjaar goed af te sluiten. 

 

Wat betreft de normale voorraad en gereedschap, gezien de kleine hoeveelheden is het dan acceptabel om het direct als inkopen af te boeken in plaats van het opnemen op de balans? 

  • 1

Voorraden horen altijd te worden opgenomen op de balans.

 

De gereedschappen moet je opnemen op de balans als materiële vaste activa (inventaris) als de aanschafprijs 450€ of hoger is. Anders kan je deze in de winst- en verliesrekening boeken onder Kleine aanschaffingen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    4 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.