• 0

Keuze zakelijk of privé auto aanschaffen 2025

Beste lezer,

Kunt u mij helpen in mijn keuze om een auto zakelijk of privé aan te schaffen?

Mijn private lease contract loopt begin volgend jaar af en ik wil graag een auto kopen. Ik ben tennislerares (zzp) en ondernemer voor de belastingdienst. Wanneer ik begin volgend jaar een auto koop zal ik 20% zakelijke kilometers maken, de rest dus privé. Dit kan (op korte termijn) wijzigen wanneer ik verder van huis les ga geven maar dat is niet zeker. 

Ik overweeg om een nieuwe benzine auto of jonge occasion aan te schaffen. Aanschafprijs nieuwe auto is 20.000 euro incl BTW. Een occasion van 4 jaar (btw auto) ongeveer 15.000 incl BTW. 

Keuzes op basis van wat ik heb gelezen:

1) Zakelijk aanschaffen (opnemen in de administratie),  BTW op aanschaf en gebruik volledig terug te vorderen. Afschrijving, onderhoud, benzine, verzekering en wegenbelasting volledig op te nemen als kosten. Daar staat tegenover 22% bijtelling over nieuwwaarde (bruto, netto afhankelijk van IB tarief) en 2,7% BTW correctie (sowieso 1e 4 jaar). 

2) Privé aanschaffen en zakelijke kilometers declareren a 23 ct/km

Op basis van mijn situatie lijkt het mij verstandig om de auto zakelijk aan te schaffen. Ik ben geen kei in rittenadministratie (mijn vaste zakelijke kilometers kan ik aantonen met mijn verkoopfacturen dagen/uren/locatie). Bent u het hiermee eens of zie ik iets over het hoofd? En vorder ik de BTW over de aanschaf in 1 keer terug of moet dat worden verspreid over meerdere jaren? 

Alvast bedankt voor uw reactie.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 1
  Op 2-12-2024 om 12:19, Tennisfan zei:

Op basis van mijn situatie lijkt het mij verstandig om de auto zakelijk aan te schaffen.

Uitklappen  

Globaal geldt nog steeds ... veel zakelijke kilometers met privé auto en veel privé kilometers met zakelijke auto.

Ik ben geen kei in rittenadministratie (mijn vaste zakelijke kilometers kan ik aantonen met mijn verkoopfacturen dagen/uren/locatie).

Uitklappen  

Wie wel?

Ik kom ze in ieder geval niet tegen die alle ritten netjes registreren in zakelijk en privé.

Wat ik wel tegenkom is 5x per week, 4 weken per maand en 48 weken per jaar telkens dezelfde rit van A naar B vermelden, handmatig of middels knippen en plakken. Dat gaat 'm dus niet worden.

De bijtelling en de btw-correctie is een zucht van verlichting.

En vorder ik de BTW over de aanschaf in 1 keer terug of moet dat worden verspreid over meerdere jaren? 

Uitklappen  

In één keer in de desbetreffende btw-periode waarin de factuur(datum) valt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 1
(aangepast)

Richt je aandacht op "omzet, kosten en winst" en rij die auto  gewoon zakelijk met bijtelling, wat bij 20k nieuwprijs niet heel schokkend is. Al dat gepuzzel en administreren kost meer energie.

Zelf doe ik dit zo al 40 jaar.😉

aangepast door henkh
correctie
  • 1

Daar staat tegenover 22% bijtelling over nieuwwaarde ...

Uitklappen  

Ter aanvulling:

Normaal gesproken is uw bijtelling voor privégebruik van de auto maximaal gelijk aan de cataloguswaarde, maar voor ondernemers voor de inkomstenbelasting hoeft u niet meer bij te tellen dan uw totale autokosten, inclusief de afschrijvingskosten. Dat laatste wordt nog wel eens vergeten.

Het moet wel een hele slechte auto zijn als de totale autokosten boven de cataloguswaarde uitstijgen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar