Gister heeft de belastingdienst een boekenonderzoek aangekondigd voor mijn bedrijf. Nu is dat opzich geen probleem de administratie oogt op het eerste oog goed. De jaarrekeningen van 2019 t/m 2023 zijn voorhanden en de overige documentatie waarop de jaarrekening berust ook. Ook hebben we een administratiekantoor die voor ons alles behartigd. Daarnaast vraagt de belastingdienst al mijn privé rekeningen op. Deze heb ik inmiddels uitgedraaid zodat deze meteen voor handen zijn. Nu is daar wel eens contant geld opgestort van de verkoop (Facebook) van mijn bankstel, eetkamerset en verouderde jacuzzi. Echter heb ik 4 jaar laten geen idee meer aan wie deze spullen zijn verkocht. Daarnaast heb ik bij de controle 3 betalingen gevonden in de 5 jaar die per ongeluk op mijn privé rekening zijn geboekt. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Nu bekruipt me een naar gevoel, wat een slapeloze nacht oplevert afgelopen nacht. Stel we zijn nog ergens omzet vergeten te boeken en dit komt bij de boekencontrole aan het licht. Op internet lees je dat men dan kan overgaan tot strafvervolging met celstraf tot gevolg.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76837-boekenonderzoek-advies/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

• 1

Zet die celstraf maar uit je hoofd. Dat is voor mensen die moedwillig jarenlang belasting ontduiken. Niet voor eerlijke ondernemers die soms een stom foutje maken.

Privé verkopen zijn precies dat, ook ondernemers hebben een privéleven en overtollige inboedel die ze graag een tweede leven geven. Het is niet omdat je ondernemer bent dat je opeens alles wat je doet moet vastleggen en verantwoorden. En dat behoort zeker niet tot je winst.

Je moet aannemelijk maken wat je  privé verkocht hebt en als je per bank geld ontvangt kan de omschrijving al voldoende zijn.

Het ergste wat kan gebeuren met die 3 betalingen is dat er een correcite komt op je belastingaanslag omdat je winst te laag was. Maar als het (relatief) kleine bedragen zijn kan het ook zijn dat je alleen een aanbeveling krijgt om een betere scheiding tussen prive en zakelijk aan te brengen.

De belastingdienst controleert niet met het doel om je zo hard mogelijk te pakken. Ze controleren om vast te stellen dat je administratie op orde is en wat beter kan of beter moet.

• 0
  Op 21-8-2024 om 21:30, mbcura zei:

Gister heeft de belastingdienst een boekenonderzoek aangekondigd voor mijn bedrijf. Nu is dat opzich geen probleem de administratie oogt op het eerste oog goed. De jaarrekeningen van 2019 t/m 2023 zijn voorhanden en de overige documentatie waarop de jaarrekening berust ook.

Uitklappen  

Een boekenonderzoek berust meestal op één boekjaar, maar misschien willen ze de jaaraansluitingen ook controleren.

Ook hebben we een administratiekantoor die voor ons alles behartigd.

Uitklappen  

De betere boekhouder is je ook behulpzaam tijdens het boekenonderzoek.

Het is ook in zijn belang dat alles klopt.

Daarnaast heb ik bij de controle 3 betalingen gevonden in de 5 jaar die per ongeluk op mijn privé rekening zijn geboekt.

Uitklappen  

Als daar zakelijke facturen tegenover staan, en als iedereen zijn werk goed heeft gedaan, dan zijn die privé ontvangen betalingen ook als zodanig in boekhouding terug te vinden.

Op 22-8-2024 om 01:45, Roel J zei:

De belastingdienst controleert niet met het doel om je zo hard mogelijk te pakken. Ze controleren om vast te stellen dat je administratie op orde is en wat beter kan of beter moet.

Uitklappen  

Dat dus … niks meer of minder.

Laat je ons weten hoe het is verlopen?

Veel startende ondernemers raken in paniek, als er zo’n brief op de deurmat valt. Onnodig als je nooit de intentie hebt gehad om de boel op te lichten. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0

Helaas gaan ze bij ons 5 jaren terug voor de omzetbelasting en loonbelasting/inkomensbelasting. De documentatie daarvoor is gelukkig voor handen maar de paniek zit hem in de betalingen op mijn prive rekening. 

Ik heb zelf als mijn afschriften doorgespit en moet heel eerlijk zeggen dat ik soms geen idee heb wat bepaalde zaken zijn. 

Wel heb ik 6 betaling op de prive rekening gemist. Niet met kwade opzet maar puur omdat ik ervan uitging dat deze al verwerkt waren. Ik heb daar alvast correctiefacturen voor gemaakt maar dat is nu te laat om alsnog op te geven denk ik? Dat gaat om totaal +/- 10.000 euro aan gemiste omzet. 

Ik heb de afgelopen dagen echt een knoop in mijn maag tot aan kokhalsen toe. Dit komt mede doordat er wordt gewezen dat er een celstraf of strafblad kan worden opgelegd. Gebeurt dit vaak? Roel gaf al aan dat ik me daar niet druk over hoef te maken. Maar zoals je begrijpt is dat nogal lastig voor een piekeraar. 

• 0
  Op 22-8-2024 om 17:20, mbcura zei:

Ik heb de afgelopen dagen echt een knoop in mijn maag tot aan kokhalsen toe. Dit komt mede doordat er wordt gewezen dat er een celstraf of strafblad kan worden opgelegd. Gebeurt dit vaak? Roel gaf al aan dat ik me daar niet druk over hoef te maken. Maar zoals je begrijpt is dat nogal lastig voor een piekeraar. 

Uitklappen  

Herkenbaar voor mij.

'De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest'

Succes!

• 0

En dat is vaak nergens voor nodig, laat ik een voorbeeld geven: 

Strafblad en celstraf zijn doorgaans pas aan de orde als je stelselmatig, opzettelijk, hebt gefraudeerd voor hele goede sommen. 

Boekhoudfouten worden vriendelijk afgedaan met een boete van 10 tot 25%, soms 50% als het echt heel erg slordig is en soms 100% als het bewust was

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
  Op 22-8-2024 om 17:20, mbcura zei:

Ik heb zelf als mijn afschriften doorgespit en moet heel eerlijk zeggen dat ik soms geen idee heb wat bepaalde zaken zijn. 

Uitklappen  

Ik weet niet wat de datum van de controle is, maar ik zou me vooral focussen op dit. Als jij geen antwoord hebt zal de inspecteur antwoorden verzinnen.

Het is voor mij onduidelijk of de facturen wel in jouw administratie zitten of dat die helemaal ontbreken. In theorie heb je een factuur lijst die begint bij 1 en eindigt bij 100. Als nummer 3, 6 en 11 op jouw privé rekening zijn overgemaakt maar de facturen zitten wel in jouw administratie dan is er btw over afgedragen en zijn ze meegeteld voor de winst en is er vrij weinig aan de hand. 

Mis jij de facturen in je boekhouding èn staan er betalingen op je privé rekening dan zou ik even verder speuren. Dan is het vreemd dat klanten jouw privé rekening nummer hebben. Dat kan  hele logische verklaringen hebben (wellicht zijn het vrienden van vroeger die jouw privé bank hadden opgeslagen? misschien zit je bij bunq en sta je op basis van je 06 nummer automatisch in hun contacten? Misschien komt het vanuit een tijd dat tikkie alleen nog op privé rekeningen beschikbaar was en wilde je het makkelijk maken voor de klant?). 

Tip: zoek in je e-mail en in je whatsapp op jouw volledige privé rekening nummer. Misschien frist dat het geheugen op. 

Kijk als dat niets uitwijst naar de betalingen zelf. Het zijn er 6, dus dat is te doen. Onder welke vermelding zijn ze overgemaakt? Kan je daar op iets vinden? Bel de verzenders op en vraag of zij het verhaal nog weten. Zij zullen toch ooit een factuur van je hebben gehad of weten waar het voor is. 

Ben je er dan nog niet uit? Geen stress. Ga uit van een correctie en wellicht een boete. Maar dat is maar geld. Lang niet zo belangrijk als je fysieke en mentale gezondheid. Hoe moeilijk ook; probeer die mindset te hebben. 

Succes en sterkte! 

• 0
  Op 22-8-2024 om 18:35, Joost Rietveld zei:

En dat is vaak nergens voor nodig, laat ik een voorbeeld geven: 

Strafblad en celstraf zijn doorgaans pas aan de orde als je stelselmatig, opzettelijk, hebt gefraudeerd voor hele goede sommen. 

Boekhoudfouten worden vriendelijk afgedaan met een boete van 10 tot 25%, soms 50% als het echt heel erg slordig is en soms 100% als het bewust was

Uitklappen  

hartelijk dank voor uw reactie. Ik ben zelf nog eens compleet door mijn prive rekeningen gelopen en hier is in:

2019 totaal €2100 op gestort wat niet in de boeken voorkomt

2020 totaal €3100 op gestort wat niet in de boeken voorkomt. 

wat zal nu uw  advies zijn? Ondanks het aangekondige boekenonderzoek wel alvast de facturen hiervoor maken en de suppletie alvast afdragen? In uw ervaring welke straffen koppelt de belastingdienst hier vaak aan?

We werken voor al de betalingen in ons bedrijf met een betaalverzoek welke normaliter op de zakelijke rekening komt. Blijkbaar heb ik soms niet opgelet en het verkeerde rekeningnummer geselecteerd.

• 0
  Op 23-8-2024 om 04:19, Pieter__VH zei:

Ik weet niet wat de datum van de controle is, maar ik zou me vooral focussen op dit. Als jij geen antwoord hebt zal de inspecteur antwoorden verzinnen.

Het is voor mij onduidelijk of de facturen wel in jouw administratie zitten of dat die helemaal ontbreken. In theorie heb je een factuur lijst die begint bij 1 en eindigt bij 100. Als nummer 3, 6 en 11 op jouw privé rekening zijn overgemaakt maar de facturen zitten wel in jouw administratie dan is er btw over afgedragen en zijn ze meegeteld voor de winst en is er vrij weinig aan de hand. 

Mis jij de facturen in je boekhouding èn staan er betalingen op je privé rekening dan zou ik even verder speuren. Dan is het vreemd dat klanten jouw privé rekening nummer hebben. Dat kan  hele logische verklaringen hebben (wellicht zijn het vrienden van vroeger die jouw privé bank hadden opgeslagen? misschien zit je bij bunq en sta je op basis van je 06 nummer automatisch in hun contacten? Misschien komt het vanuit een tijd dat tikkie alleen nog op privé rekeningen beschikbaar was en wilde je het makkelijk maken voor de klant?). 

Tip: zoek in je e-mail en in je whatsapp op jouw volledige privé rekening nummer. Misschien frist dat het geheugen op. 

Kijk als dat niets uitwijst naar de betalingen zelf. Het zijn er 6, dus dat is te doen. Onder welke vermelding zijn ze overgemaakt? Kan je daar op iets vinden? Bel de verzenders op en vraag of zij het verhaal nog weten. Zij zullen toch ooit een factuur van je hebben gehad of weten waar het voor is. 

Ben je er dan nog niet uit? Geen stress. Ga uit van een correctie en wellicht een boete. Maar dat is maar geld. Lang niet zo belangrijk als je fysieke en mentale gezondheid. Hoe moeilijk ook; probeer die mindset te hebben. 

Succes en sterkte! 

Uitklappen  

Ons bedrijf werkt met iDeal betalingen dmv een betaalverzoek. In principe staat de hoofdaccount in de app gekoppeld aan de zakelijke rekening hier is dan ook 98% van de betalingen op binnen gekomen. 

toch missen er een aantal die op prive zijn binnen gekomen en deze zijn niet gefactureerd in de boekhouding. We sturen namelijk altijd eerst een betaalverzoek en na betaling maken we aan de hand van een CSV bestand al de facturen. 

• 0
  Op 24-8-2024 om 17:21, mbcura zei:

Uitklappen  

BTW (aangenomen 21%) = 5.200 / 121 x 21 = 902 euro naheffing met maximaal 50% boete (25% is waarschijnlijker) = 1.353 euro.

IB hangt af van hoe hoog je inkomen was in die jaren, maar uitgegaan van 37% + 5% ZVW premie en ook hier 50% boete = 3.276 euro

Dus 4500 euro en waarschijnlijk over een aantal jaar nog een x een controle om te zien of je braaf bent gebleven

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
  Op 24-8-2024 om 17:23, mbcura zei:

(...) deze zijn niet gefactureerd in de boekhouding. We sturen namelijk altijd eerst een betaalverzoek en na betaling maken we aan de hand van een CSV bestand al de facturen. 

Uitklappen  

Dit is dan natuurlijk niet goed. Als je wil wachten met een factuur maken tot na dat de betaling ontvangen is (eventueel voorafgaande aan een 'betaalverzoek') dan moet je er wel voor zorgen dat desbetreffende facturen dan ook meteen gemaakt worden.

Anders is je methode/procedure niet adequaat.

Moet je dan proberen uit te leggen aan de bel.dienst (als zij dit ook opmerken) en vertellen dat je dit meteen hersteld hebt voor de toekomst. En dan ook doen uiteraard... (herstellen dus)

"What, me worry?"

• 0

Uitklappen  

Is dit niet als privé-opname te boeken zonder alle correcties te doen?

• 0
(aangepast)
  Op 25-8-2024 om 06:50, DaMedia zei:

Uitklappen  

Is dit niet als privé-opname te boeken zonder alle correcties te doen?

Uitklappen  

Het zijn zakelijke inkomsten … die als zodanig in de administratie moeten worden opgenomen. Daarna kan je ze als privé-opnamen in de administratie opnemen. De directe uitbetaling van een niet-eigen bankrekening naar de privé-rekening doet daar niets aan af.

Naar alle waarschijnlijkheid komt de belastingdienst, na controle van de boekhouding, met één of meer naheffingen, met rente, maar meestal zonder boete, als het verhaal daarachter geloofwaardig is. De belastingdienst is almachtig, maar niet onredelijk. 

zie ook het eerste antwoord van Roel …

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar