• 0

Online diensten zoals workshop of cursus inkopen buitenland Wel of geen BTW

Het is mij even iet duidelijk of ik nu wel of geen btw moet opgeven bij een gekochte online dienst zoals een workshop cursus/opleiding. En of er ook nog verschil is in Eu of erbuiten. Ik dacht dat ik gelezen had dat bij een online dienst je wel in je eigenland het moest aangeven, maar kan het nu nergens meer vinden en krijg er alleen meer verwarring door. Wie weet het juiste antwoord. Kan ik de BTW terug vragen op de aangifte of niet. Tot nu toe heb ik het nooit gedaan, maar op een factuur uit Zwitserland zag in ineens 21% BTW staan waar dat voorheen nooit stond.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Waarschijnlijk - maar dat is natuurlijk niet te zien zonder de factuur te bekijken - heeft de leverancier Nederlandse BTW berekend. En dan (wederom waarschijnlijk) omdat zij menen een soort digitale dienst geleverd te hebben in NL en dat zij daarom de BTW in NL afdragen.

Dus als hun factuur aan de wettelijke eisen voldoet (er wordt o.a. een BTW nummer vermeld enz.) dan kan je zelf de BTW als voorbelasting terugvragen in je aangifte - wanneer je zelf met BTW belaste prestaties verricht dan wel te verstaan.

(In dat geval geef je uiteraard verder niets aan voor deze inkoop bij rubriek 4a of 4b in de BTW aangifte!)   

"What, me worry?"

• 0

In dit geval is de btw verlegd. En moet ik de btw zelf aangeven en als voorbelasting weer verrekenen. Ik heb meedere facturen voor buitenlandse online diensten en het lijkt bij iedereen weer anders te moeten. Erg verwarrend. Maar ik neem nu maar standaard even contact  op met de je leverancier om te weten hoe ik het moet invullen. Gelukkig weten ze het zelf vaak wel. (Not😅)

Bedankt voor je reactie!

• 0
  Op 14-8-2024 om 19:12, Kirsten! zei:

In dit geval is de btw verlegd. En moet ik de btw zelf aangeven en als voorbelasting weer verrekenen.

Uitklappen  

Als je uit Zwitserland een factuur krijgt met 21% NL BTW is dat dus niet "verlegd".

Op 25-7-2024 om 16:12, shoptillyoudrop zei:

Dus als hun factuur aan de wettelijke eisen voldoet (er wordt o.a. een BTW nummer vermeld enz.) dan kan je zelf de BTW als voorbelasting terugvragen in je aangifte - wanneer je zelf met BTW belaste prestaties verricht dan wel te verstaan.

Uitklappen  

Dat is nog maar de vraag. Zie ook dit topic:

• 0

Het topic wat je aangeeft is anders dan in mijn geval. Er is geen btw berekend. Zoals mij voor deze factuur is uitgelegd ook door het bedrijf zelf zit er geen btw in de factuur berekend en moet ik dat wel aangeven bij de belasting zo dat uiteindelijk voor mij het resultaat bij de btw 0 is. Ik lees anders graag hoe het anders moet en waar dat staat. 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar