Ik zit met een boekingsvraagstuk. Het komt regelmatig voor dat:
1 - ik voor een opdrachtgever kosten voldoe
2 - een opdrachtgever kosten voor mij voldoet
Deze kosten worden vervolgens verrekend via de factuur die ik aan opdrachtgever stuur.
Ik heb een transportbedrijfje en vervoer opleggers van een opdrachtgever.
Het kan voorkomen dat ik onderweg kosten moet maken die voor rekening zijn van opdrachtgever, bijvoorbeeld door te tanken voor de koelmotor die op de oplegger is gemonteerd. De kosten die ik gemaakt heb zet ik dan met BTW 0% op de factuur als "kosten voldaan" en sluit tankbon bij.
Omgekeerd kan het ook voorkomen dat opdrachtgever kosten voor mij voldoet, bijvoorbeeld omdat ik een bekeuring krijg voor overtreding snelheid. Deze komt dan bij opdrachtgever in de bus omdat een oplegger over een eigen kenteken beschikt. Opdrachtgever voldoet deze kosten, en om het bedrag te verrekenen zet ik een negatief bedrag op de factuur als "kosten door u voldaan", ook BTW 0%. Van opdrachtgever ontvang ik de factuur die door hem vodaan is.
Hoe boek ik dit?
Ik neem aan dat ik rekeningen moet aanmaken in het grootboek, maar wat voor rekeningen en hoe boek ik vervolgens?
Alvast bedankt voor de suggesties en een goed 2006!!!!!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
superleek
superleek
heeeeelp,
Ik zit met een boekingsvraagstuk. Het komt regelmatig voor dat:
1 - ik voor een opdrachtgever kosten voldoe
2 - een opdrachtgever kosten voor mij voldoet
Deze kosten worden vervolgens verrekend via de factuur die ik aan opdrachtgever stuur.
Ik heb een transportbedrijfje en vervoer opleggers van een opdrachtgever.
Het kan voorkomen dat ik onderweg kosten moet maken die voor rekening zijn van opdrachtgever, bijvoorbeeld door te tanken voor de koelmotor die op de oplegger is gemonteerd. De kosten die ik gemaakt heb zet ik dan met BTW 0% op de factuur als "kosten voldaan" en sluit tankbon bij.
Omgekeerd kan het ook voorkomen dat opdrachtgever kosten voor mij voldoet, bijvoorbeeld omdat ik een bekeuring krijg voor overtreding snelheid. Deze komt dan bij opdrachtgever in de bus omdat een oplegger over een eigen kenteken beschikt. Opdrachtgever voldoet deze kosten, en om het bedrag te verrekenen zet ik een negatief bedrag op de factuur als "kosten door u voldaan", ook BTW 0%. Van opdrachtgever ontvang ik de factuur die door hem vodaan is.
Hoe boek ik dit?
Ik neem aan dat ik rekeningen moet aanmaken in het grootboek, maar wat voor rekeningen en hoe boek ik vervolgens?
Alvast bedankt voor de suggesties en een goed 2006!!!!!
Dick
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/7603-kosten-voldaan-voordoor-klant-hoe-boeken/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag