Ik sta ingeschreven bij de KVK als een eenmanszaak, maar niet onder m'n eigen naam.
In het geval dat ik zakelijke aankopen doe bij bedrijven die normaal gesproken met consumenten handelen, kan ik deze facturen toch inboeken en btw terugvragen, ook al staan ze op mijn privénaam?
Twee specifieke voorbeelden zijn:
-Een telefoonabonnement afsluiten bij een aanbieder die zich richt op consumenten.
-Een bedrijfslaptop kopen bij een webshop, waar alleen mijn voor en achternaam op de factuur staan (adres uiteraard ook, wat overeenkomt met mijn privéadres).
Hierbij zal ik wel gewoon betalen met mijn zakelijke rekening.
Ik lees op internet tegenstrijdige meningen. Sommigen geven aan dat het niet uitmaakt als het om een eenmanszaak gaat, terwijl anderen van mening zijn dat het wel van belang is dat het op de naam van je onderneming staat.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, hoe kijkt de fiscus hier tegenaan? Ik kan me voorstellen dat het geen probleem is als het om kleine bedragen gaat, maar hoe zit het met grote aankopen?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
SoloSphere
SoloSphere
Ik sta ingeschreven bij de KVK als een eenmanszaak, maar niet onder m'n eigen naam.
In het geval dat ik zakelijke aankopen doe bij bedrijven die normaal gesproken met consumenten handelen, kan ik deze facturen toch inboeken en btw terugvragen, ook al staan ze op mijn privénaam?
Twee specifieke voorbeelden zijn:
-Een telefoonabonnement afsluiten bij een aanbieder die zich richt op consumenten.
-Een bedrijfslaptop kopen bij een webshop, waar alleen mijn voor en achternaam op de factuur staan (adres uiteraard ook, wat overeenkomt met mijn privéadres).
Hierbij zal ik wel gewoon betalen met mijn zakelijke rekening.
Ik lees op internet tegenstrijdige meningen. Sommigen geven aan dat het niet uitmaakt als het om een eenmanszaak gaat, terwijl anderen van mening zijn dat het wel van belang is dat het op de naam van je onderneming staat.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, hoe kijkt de fiscus hier tegenaan? Ik kan me voorstellen dat het geen probleem is als het om kleine bedragen gaat, maar hoe zit het met grote aankopen?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/74714-naam-op-inkoopfacturen-zzp/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag