Beste mensen, voor mij een puzzel voor jullie ook?
Het vraagstuk: er zijn twee foutjes gemaakt in een levering naar particulier waar ik graag met jullie over van gedachte wissel. Per abuis is er een rekenfout in een offerte met geldigheidsduur geslopen. Deze offerte is geaccepteerd door de klant. Daarna is de rekenfout opgespoord en de klant was zo sportief om de hogere offerte (+10%) wederom te accepteren en getekend retour te sturen.
Nu komen de twee fouten:
1. De geaccepteerde offerte had een rekenkundige fout met een afwijking van -0,5% van het totaal.
2. Het bedrag van de eerste offerte (-10%) is op de factuur terecht gekomen.
De factuur met het foutieve bedrag van -10% is reeds voldaan. Op de uiteindelijke factuur los van de BTW zit geen berekening en klopt deze rekenkundig.
Ik ben bang dat de klant zal zeggen dat de offerte door beiden foutjes indicatief is gebleken. Dat klopt ten dele, omdat het de bouw van een dakkapel betreft. Van de dakkapel wordt de hoogte en breedte in het werk bekeken. De uiteindelijke maten wijken dus ook iets af ten opzichte van de getekende offerte. De dakkapel is door de particulier in ontvangst genomen met een getekende leverbon waarop stond 'volledig betaald' en volgens offertenummer. Beide offertes hebben hetzelfde nummer.
Op welke gronden kan het 'correcte' bedrag alsnog in rekening worden gebracht bij de klant?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
bglvanb
bglvanb
Beste mensen, voor mij een puzzel voor jullie ook?
Het vraagstuk: er zijn twee foutjes gemaakt in een levering naar particulier waar ik graag met jullie over van gedachte wissel. Per abuis is er een rekenfout in een offerte met geldigheidsduur geslopen. Deze offerte is geaccepteerd door de klant. Daarna is de rekenfout opgespoord en de klant was zo sportief om de hogere offerte (+10%) wederom te accepteren en getekend retour te sturen.
Nu komen de twee fouten:
1. De geaccepteerde offerte had een rekenkundige fout met een afwijking van -0,5% van het totaal.
2. Het bedrag van de eerste offerte (-10%) is op de factuur terecht gekomen.
De factuur met het foutieve bedrag van -10% is reeds voldaan. Op de uiteindelijke factuur los van de BTW zit geen berekening en klopt deze rekenkundig.
Ik ben bang dat de klant zal zeggen dat de offerte door beiden foutjes indicatief is gebleken. Dat klopt ten dele, omdat het de bouw van een dakkapel betreft. Van de dakkapel wordt de hoogte en breedte in het werk bekeken. De uiteindelijke maten wijken dus ook iets af ten opzichte van de getekende offerte. De dakkapel is door de particulier in ontvangst genomen met een getekende leverbon waarop stond 'volledig betaald' en volgens offertenummer. Beide offertes hebben hetzelfde nummer.
Op welke gronden kan het 'correcte' bedrag alsnog in rekening worden gebracht bij de klant?
aangepast door bglvanbspelfoutje
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/74207-vraagstuk-rekenfouten-in-offerte-en-een-reeds-betaalde-factuur/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
15 antwoorden op deze vraag