Waarschijnlijk zijn hier al genoeg discussies over gevoerd, maar wil toch nog eens een specifieke situatie aan jullie voorleggen.
Tegenwoordig heb je het "mobiliteit" concept van Lynk & Co. Op zich een prima auto, in de basis een XC40, vol qua opties, maar zeer voordelig zowel qua aanschaf (39k) als operational lease (wat eigenlijk meer een maandelijkse huurovereenkomst is).
Nu wil ik binnenkort een andere auto gaan rijden vanuit mijn zaak (DGA). Ik ga geen prive kilometers maken met deze auto en ga dus geen bijtelling betalen. Echter, het concept van Lynk & Co zou me in staat stellen om bijvoorbeeld in de weekenden (wanneer ik de auto toch niet gebruik) de auto te "verhuren" via het Lynk & Co platform. Dit drukt de maandelijkse kosten van de auto. Op zich interessant dus.
Nu mijn eerste vraag:
Aangezien er dan kilometers gemaakt worden door derden... Hoe kijkt de fiscus aan tegen deze kilometers? Het zijn geen zakelijke kilometers van mij en het zijn geen prive kilometers van mij. Deze situatie is ook niet het schimmige plan om buurmannen elkaars auto te laten huren of te verhuren aan een familielid.
Persoonlijk vind ik de aard van de overeenkomst ook niet vergelijkbaar als een full operational lease contract. Aangezien het maandelijks opzegbaar is lijkt het meer op een tijdelijke huur overeenkomst. Sterker nog, als ik de auto een paar maanden niet wil gebruiken, dan lever ik hem gewoon in. Als ik de auto een weekje niet wil gebruiken, dan verhuur ik hem via het lynk & co platform. Ik betaal feitelijk alleen voor de kilometers die ik er zelf mee rij.
In prive sfeer zegt de belastingdienst dat het verhuren van een auto om de kosten te drukken geen winstoogmerk heeft en die inkomsten hoeven dus niet opgegeven te worden. In de geest van die gedachte zou een auto dan toch ook niet bijgeteld hoeven te worden als je die verhuurt om de kosten te drukken? Middels een valide concept wat dat faciliteeert?
Komen dit soort concepten niet in een grijs gebied bij de fiscus?
Mijn tweede vraag:
Er zullen ook mensen zijn die de auto door hun vrouw of familielid laten huren via het platform om vervolgens ermee op vakantie te gaan. Ziet de fiscus dit dan als een derde? Of prikken ze hier doorheen? Feitelijk is de situatie niet anders. Sterker nog, er ontstaat geen zakelijke relatie tussen degene die de auto huurt en de BV, dit verloopt namelijk via lynk & co.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Jeroen86
Jeroen86
Hoi Allemaal,
Waarschijnlijk zijn hier al genoeg discussies over gevoerd, maar wil toch nog eens een specifieke situatie aan jullie voorleggen.
Tegenwoordig heb je het "mobiliteit" concept van Lynk & Co. Op zich een prima auto, in de basis een XC40, vol qua opties, maar zeer voordelig zowel qua aanschaf (39k) als operational lease (wat eigenlijk meer een maandelijkse huurovereenkomst is).
Nu wil ik binnenkort een andere auto gaan rijden vanuit mijn zaak (DGA). Ik ga geen prive kilometers maken met deze auto en ga dus geen bijtelling betalen. Echter, het concept van Lynk & Co zou me in staat stellen om bijvoorbeeld in de weekenden (wanneer ik de auto toch niet gebruik) de auto te "verhuren" via het Lynk & Co platform. Dit drukt de maandelijkse kosten van de auto. Op zich interessant dus.
Nu mijn eerste vraag:
Aangezien er dan kilometers gemaakt worden door derden... Hoe kijkt de fiscus aan tegen deze kilometers? Het zijn geen zakelijke kilometers van mij en het zijn geen prive kilometers van mij. Deze situatie is ook niet het schimmige plan om buurmannen elkaars auto te laten huren of te verhuren aan een familielid.
Persoonlijk vind ik de aard van de overeenkomst ook niet vergelijkbaar als een full operational lease contract. Aangezien het maandelijks opzegbaar is lijkt het meer op een tijdelijke huur overeenkomst. Sterker nog, als ik de auto een paar maanden niet wil gebruiken, dan lever ik hem gewoon in. Als ik de auto een weekje niet wil gebruiken, dan verhuur ik hem via het lynk & co platform. Ik betaal feitelijk alleen voor de kilometers die ik er zelf mee rij.
In prive sfeer zegt de belastingdienst dat het verhuren van een auto om de kosten te drukken geen winstoogmerk heeft en die inkomsten hoeven dus niet opgegeven te worden. In de geest van die gedachte zou een auto dan toch ook niet bijgeteld hoeven te worden als je die verhuurt om de kosten te drukken? Middels een valide concept wat dat faciliteeert?
Komen dit soort concepten niet in een grijs gebied bij de fiscus?
Mijn tweede vraag:
Er zullen ook mensen zijn die de auto door hun vrouw of familielid laten huren via het platform om vervolgens ermee op vakantie te gaan. Ziet de fiscus dit dan als een derde? Of prikken ze hier doorheen? Feitelijk is de situatie niet anders. Sterker nog, er ontstaat geen zakelijke relatie tussen degene die de auto huurt en de BV, dit verloopt namelijk via lynk & co.
Hoe zien jullie dit?
Titel aangepast
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72346-auto-zakelijk-versus-bijtelling-constructie-deelautos/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
40 antwoorden op deze vraag