• 0

DDP of DAP vanuit china? BTW bij import.

(aangepast)

Goedemorgen, 

Na veel en lang speuren op internet open ik toch maar dit topic. Wij hebben een webshop en importeren sinds anderhalf jaar producten uit China. Wij doen dit onder DDP voorwaarden. Sinds heel kort mogen wij (vanwege de omzethoogte) niet meer deelnemen aan de KOR. Dit zou het voor ons interessant maken om de eventueel betaalde btw terug te kunnen vragen. 

De situatie is op dit moment als volgt:

Onze leverancier uit China verzorgt het gehele transport, inclusief alle betalingen (DDP). De producten worden in Duitsland de EU ingevoerd. Wij ontvangen alleen een soort Excel overzicht met transportkosten en productkosten, maar geen verdere opsplitsing.  Wij hebben verschillende keren gevraagd om betaaloverzichten bij invoer, echter wordt ons aangeven dat het transportbedrijf de rechten niet heeft om deze in te zien. Erg vaag verhaal naar ons idee, maar feit is dat we er zo niet uitkomen.

Hiermee stuiten we op een aantal vragen:

1. Betaald onze leverancier nu eigenlijk de BTW voor ons bij invoer en zit die dus in onze aankoopprijs verwerkt?

2. Kunnen we deze in onze btw aangifte alsnog meenemen als betaalde btw?

3. Is DAP voor ons wellicht meer interessant en welk bedrijf zouden wij kunnen benaderen om ons hierbij te helpen? Het transport verloopt nu per trein. Dat is het meest voordelig. DAP kan volgens onze leverancier alleen met luchtvracht. Dat is een stuk duurder.

De mooiste oplossing zou in onze ogen zijn om toch per trein te kunnen blijven transporteren en dan DDP. Echter zouden wij de betaalde btw natuurlijk wel graag willen kunnen aangeven.

We hopen heel erg dat wij hier een beetje op weg kunnen worden geholpen. 

Alvast dank!

aangepast door denise230487
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72058-ddp-of-dap-vanuit-china-btw-bij-import/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0
(aangepast)
  Op 20-8-2021 om 06:50, denise230487 zei:

1. Betaald onze leverancier nu eigenlijk de BTW voor ons bij invoer en zit die dus in onze aankoopprijs verwerkt?

2. Kunnen we deze in onze btw aangifte alsnog meenemen als betaalde btw?

3. Is DAP voor ons wellicht meer interessant en welk bedrijf zouden wij kunnen benaderen om ons hierbij te helpen? Het transport verloopt nu per trein. Dat is het meest voordelig. DAP kan volgens onze leverancier alleen met luchtvracht. Dat is een stuk duurder.

Uitklappen  

1. Als de leverancier BTW betaalt bij invoer doet hij dat in Duitsland. De levering naar Nederland zou een ICL moeten zijn met 0%. Heeft de leverancier een Duits BTW-nummer?

2. Je kunt in je BTW aangiften alleen Nederlandse BTW aangeven die je zelf betaalt. 

3. DAP kan met ieder transportmiddel. Er zijn aantal Nederlandse expediteurs die treinvervoer vanuit China kunnen regelen (Google), Als je zelf het transport regelt is het geen DAP meer wordt het FCA.

Op 20-8-2021 om 06:50, denise230487 zei:

Wij ontvangen alleen een soort Excel overzicht met transportkosten en productkosten, maar geen verdere opsplitsing. 

Uitklappen  

Krijg je geen factuur?

aangepast door Bert.
  • 0
  Op 20-8-2021 om 07:43, Bert. zei:

1. Als de leverancier BTW betaalt bij invoer doet hij dat in Duitsland. De levering naar Nederland zou een ICL moeten zijn met 0%. Heeft de leverancier een Duits BTW-nummer?

2. Je kunt in je BTW aangiften alleen Nederlandse BTW aangeven die je zelf betaalt. 

3. DAP kan met ieder transportmiddel. Er zijn aantal Nederlandse expediteurs die treinvervoer vanuit China kunnen regelen (Google), Als je zelf het transport regelt is het geen DAP meer wordt het FCA.

Krijg je geen factuur?

Uitklappen  

Beste Bert,

Bedankt voor je bericht en toelichting.

1. Ik krijg die informatie niet. Ze hebben wel een vestiging in Duitsland, dus ik denk ook een Duits BTW nummer. Echter staat die nergens op vermeld.

2. Ik denk dat wij die betalen aan onze leverancier (dat de btw is opgenomen in hun aanbieding voor DDP).  Dat wij indirect dus wel btw betalen. Of zou dat niet kunnen?

3. Akkoord, dank.

Wij krijgen geen factuur zoals wij die kennen. Alleen een excel met daarin gegevens. Daarop staan bijvoorbeeld het aantal producten, de prijs, de verzendkosten, betalingsvoorwaarden en de gegevens van de verkoper.

• 0
  Op 20-8-2021 om 08:09, denise230487 zei:

2. Ik denk dat wij die betalen aan onze leverancier (dat de btw is opgenomen in hun aanbieding voor DDP).  Dat wij indirect dus wel btw betalen. Of zou dat niet kunnen?

Uitklappen  

Dat zou best kunnen, als je van je leverancier al geen factuur krijgt verbaas ik me nergens meer over. Maar het is eenvoudig te checken,  vraag gewoon om een offerte voor een DAP-levering.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar