Ik ben mij de laatste tijd wat meer aan het focussen op de duurzaamheid van de zaak om zowel sociaal als millieu bewust bezig te zijn.
Sociaal
Ik heb in het verleden op sociaal gebied weleens rentevrij geld uitgeleens als microcrediet aan kleine ondernemers in het land waar ik uit importeer, maar wil graag verdere stappen nemen. Zo denk ik er o.a over om zowel zakelijk als prive over te stappen van de ING naar bijvoorbeeld Triodos of ASN bank. Je weet natuurlijk nooit 100% wat er met je geld gebeurd, maar ze zijn in ieder geval een stuk transparanter. Het enigste wat mij tegenstaat is dat ik daar geen contant geld kan storten.
Duurzaam
De producten die ik verkoop zijn oud of van hergebruikt materiaal, wat dat betreft zit ik wel goed. Ze worden echter wel vervoerd met vervuilende container schepen. Op onze route is de trein helaas niet mogelijk, en echt duurzame alternatieven zoals hybride-containerschepen zijn er nog (bijna) niet. Tijdens mijn zoektocht kwam ik GoodShipping tegen, een Nederlandse start-up en initiatief van GoodFuels.
Quote
GoodShipping rekent uit wat de uitstoot van een bepaalde vracht is en wat het zou kosten om het met biobrandstof te doen. De deelnemende bedrijven betalen het verschil in prijs tussen fossiele brandstof en biobrandstof als een toeslag aan GoodShipping. De startup gaat vervolgens op zoek naar reders, die hun schepen op biobrandstof willen laten varen. Op jaarbasis wordt de uitstoot van een cargo owner gematched met een uniek volume duurzame brandstoffen waarmee de uitstoot voor het deelnemende bedrijf tot nul wordt teruggebracht.
Er zou gemiddeld 10 - 20% bovenop de reguliere zeevracht prijs komen. Nu maakt de zeevracht slechts 35% uit van de totale transport/douane kosten. Dat lijkt mij dus best te doen. Tot nu toe is dit de beste oplossing die ik ben tegengekomen om te verduurzamen op dit vlak, maar ik sta open voor alternatieven/extra's.
Helaas wordt er nog wel te veel plasic (bubblewrap) gebruikt om de spullen in te pakken voor transport. We werken met verschillende exporters, de één laadt de container bij zijn eigen pakhuis, in dat gaval kan ik de opdacht geven enkel de meest breekbare items met bubblewrap te verpakken en de rest enkel in karton. Helaas mogen de containers niet in elk gebied van de standkomen, in sommige gevallen wordend de containers geladen in het ICD (Inland Container Depot), wat blijkbaar vereist dat alles in bubblewrap moet worden ingepakt. Een groot deel van het plastic her-gebruiken wij voor webshop bestellingen, maar daarna is het afval. Dat is dus nog een aandachtspuntje.
Privacy
Momenteel adverteer ik er nog op los op Google en Facebook. Helaas hebben deze bedrijven niet altijd de beste impact op de samenleving, de data misbruik schandalen stapelen zich op. Ik zou in de toekomst minder afhankelijk willen worden van deze bedrijven, maar ben nog op zoek naar mogelijkheden. Adverteren op Bing en Pinterest is een optie, maar kan het niet volledig vervangen.
Op welke manieren zou ik nog meer kunnen verduurzamen, en welke maatregelen hebben jullie zelf genomen?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
AuthenticImport
AuthenticImport
Goedenavond,
Ik ben mij de laatste tijd wat meer aan het focussen op de duurzaamheid van de zaak om zowel sociaal als millieu bewust bezig te zijn.
Sociaal
Ik heb in het verleden op sociaal gebied weleens rentevrij geld uitgeleens als microcrediet aan kleine ondernemers in het land waar ik uit importeer, maar wil graag verdere stappen nemen. Zo denk ik er o.a over om zowel zakelijk als prive over te stappen van de ING naar bijvoorbeeld Triodos of ASN bank. Je weet natuurlijk nooit 100% wat er met je geld gebeurd, maar ze zijn in ieder geval een stuk transparanter. Het enigste wat mij tegenstaat is dat ik daar geen contant geld kan storten.
Duurzaam
De producten die ik verkoop zijn oud of van hergebruikt materiaal, wat dat betreft zit ik wel goed. Ze worden echter wel vervoerd met vervuilende container schepen. Op onze route is de trein helaas niet mogelijk, en echt duurzame alternatieven zoals hybride-containerschepen zijn er nog (bijna) niet. Tijdens mijn zoektocht kwam ik GoodShipping tegen, een Nederlandse start-up en initiatief van GoodFuels.
Er zou gemiddeld 10 - 20% bovenop de reguliere zeevracht prijs komen. Nu maakt de zeevracht slechts 35% uit van de totale transport/douane kosten. Dat lijkt mij dus best te doen. Tot nu toe is dit de beste oplossing die ik ben tegengekomen om te verduurzamen op dit vlak, maar ik sta open voor alternatieven/extra's.
Helaas wordt er nog wel te veel plasic (bubblewrap) gebruikt om de spullen in te pakken voor transport. We werken met verschillende exporters, de één laadt de container bij zijn eigen pakhuis, in dat gaval kan ik de opdacht geven enkel de meest breekbare items met bubblewrap te verpakken en de rest enkel in karton. Helaas mogen de containers niet in elk gebied van de standkomen, in sommige gevallen wordend de containers geladen in het ICD (Inland Container Depot), wat blijkbaar vereist dat alles in bubblewrap moet worden ingepakt. Een groot deel van het plastic her-gebruiken wij voor webshop bestellingen, maar daarna is het afval. Dat is dus nog een aandachtspuntje.
Privacy
Momenteel adverteer ik er nog op los op Google en Facebook. Helaas hebben deze bedrijven niet altijd de beste impact op de samenleving, de data misbruik schandalen stapelen zich op. Ik zou in de toekomst minder afhankelijk willen worden van deze bedrijven, maar ben nog op zoek naar mogelijkheden. Adverteren op Bing en Pinterest is een optie, maar kan het niet volledig vervangen.
Op welke manieren zou ik nog meer kunnen verduurzamen, en welke maatregelen hebben jullie zelf genomen?
aangepast door AuthenticImportLink naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/67501-c02-reductie-zeevracht-dmv-biofuell-sociale-bank-wat-doen-jullie/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag