robberttk Geplaatst: 12 maart 2005 robberttk 920 48 Geplaatst: 12 maart 2005 Ik werk slechts parttime aan mijn bedrijf (momenteel) maar heb een groot aantal aankopen in het begin uit eigen zak betaald. Ik heb mezelf hierbij als crediteur van het bedrijf neergezet, aangezien het bedrijf feitelijk geld schuldig is aan mij. Mijn vraag is, kan dit zonder problemen en kan ik dat in een later stadium terugbetalen aan mezelf vanuit de bedrijfsinkomsten? Actieve jongerenvakanties en singlereizen Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/ Delen op andere sites More sharing options...
0 WelleKe Geplaatst: 12 maart 2005 WelleKe 1,5k 8 Geplaatst: 12 maart 2005 Een en ander is geheel afhankelijk van de rechtsvorm van jouw bedrijf. Bij een eenmanszaak ligt dit totaal anders dan bij een BV. Kun je daarnaast ook wat meer vertellen over het soort aankopen dat is gedaan? Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar! Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-49143 Delen op andere sites More sharing options...
0 robberttk Geplaatst: 12 maart 2005 Auteur robberttk 920 48 Geplaatst: 12 maart 2005 het is een eenmanszaak. het soort aankopen zijn voornamelijk zaken mbt de website ed. Het zijn geen wereldschokkende bedragen ook, maar ben benieuwd in hoeverre ik het kan neerzetten Actieve jongerenvakanties en singlereizen Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-49145 Delen op andere sites More sharing options...
0 2thePoint Geplaatst: 12 maart 2005 2thePoint 1,1k 8 Geplaatst: 12 maart 2005 Jezelf als crediteur neerzetten kan, alleen zal de belastingdienst in de jaarrekening wel goed willen zien dat jij als eigenaar dit bedrag hebt uitgeleend en zul je dit bedrag in de jaarrekening even "uit de crediteuren" moeten halen en als apart bedrag credit op de jaarrekening moeten zetten. Overigens is een rekening courant verhouding rekening een betere oplossing. Egbert Punter Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-49165 Delen op andere sites More sharing options...
0 WelleKe Geplaatst: 13 maart 2005 WelleKe 1,5k 8 Geplaatst: 13 maart 2005 Quote Overigens is een rekening courant verhouding rekening een betere oplossing. Dat rekening courant verhaal is mij nog niet helemaal duidelijk. Zelf gebruik ik het grootboek "prive" dat het saldo van "eigen vermogen" op de balans beheert. Is dat gelijk aan een "rekening courant verhouding"? Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar! Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-49173 Delen op andere sites More sharing options...
0 2thePoint Geplaatst: 13 maart 2005 2thePoint 1,1k 8 Geplaatst: 13 maart 2005 Ja... dat komt op hetzelfde neer... ;) Ikzelf splits deze twee echter meestal...maar ze komen onder dezelfde noemer... Egbert Punter Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-49178 Delen op andere sites More sharing options...
0 Iceman Geplaatst: 13 maart 2005 Iceman 187 0 Geplaatst: 13 maart 2005 Het maakt inderdaad niet uit welke naam je de rekening geeft, als het maar duidelijk is dat er een verhouding is tussen privé en zakelijk. Rekening Courant wordt meestal gebruikt bij BV's en Privé bij eenmanszaken. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-49201 Delen op andere sites More sharing options...
0 anna82 Geplaatst: 13 maart 2005 anna82 658 13 Geplaatst: 13 maart 2005 misschien onnodig dat ik het post, maar ik weet wel dat je investeringen die je hebt uitgegeven al voordat je eigen bedrijf was mag stoppen in je boekhouding. dus stel je begint in 2003 met je eigen bedrijf, schrijf je in 2004 officieel in, dan mag je de kosten van 2003 die met je bedrijf te maken hebben in je boekhouding stoppen, ik geloof tot maximaal 3 jaar ervoor maar weet niet zeker. ik dacht ik post het maar als tip.... ikzelf heb het trouwens heel eenvoudig in boekhouding gezet: kosten - prive dat is mij aangeraden door een kennis, gelukkig maar, anders moest ik precies gaan opzoeken wanneer het factuur is betaald. ik weet alleen niet zeker of het de beste manier is. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-49203 Delen op andere sites More sharing options...
0 2thePoint Geplaatst: 14 maart 2005 2thePoint 1,1k 8 Geplaatst: 14 maart 2005 kosten prive ik zou dit toch een andere naam geven vanwege het risico op misvatting... je zou kunnen lezen dat dit privekosten kunnen zijn ipv bedrijfskosten prive betaald.... Egbert Punter Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-49207 Delen op andere sites More sharing options...
0 Ariska Geplaatst: 3 april 2005 Ariska 11 0 Geplaatst: 3 april 2005 Ik zit met hetzelfde probleem. Ik ben pas een eenmanszaak begonnen en heb bijvoorbeeld van mijn priverekening de KvK betaald en een paar kantoorartikelen. Hoe moet ik dit nu precies opnemen in de boekhouding? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-50765 Delen op andere sites More sharing options...
0 2thePoint Geplaatst: 3 april 2005 2thePoint 1,1k 8 Geplaatst: 3 april 2005 Duidelijkste oplossing: De factuur bij de zaak inboeken en jezelf terugbetalen.... Simpelste oplossing: De factuur bij de zaak inboeken en dan voor de betaling de boeking maken: Crediteuren xxxxxxxx a/ Rekening courant Prive Egbert Punter Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-50791 Delen op andere sites More sharing options...
0 Ariska Geplaatst: 18 april 2005 Ariska 11 0 Geplaatst: 18 april 2005 Hallo, Bedankt voor het antwoord, maar ik weet niet zeker of ik het goed snap. Stel ik heb een factuur van 100 Euro van mijn prive rekening betaald. Moet ik dan de volgende regels boeken: Crediteuren 100C Te ontvangen BTW 16D Inkopen hoog 84D Voor de betaling: Crediteuren 100D Rekening Courant prive 100C Vervolgens boek ik het bedrag van mijn zakelijke rekening naar mijn prive rekening: Bank 100C Rekening Courant prive 100C Alvast bedankt, Ariska Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-51990 Delen op andere sites More sharing options...
0 2thePoint Geplaatst: 19 april 2005 2thePoint 1,1k 8 Geplaatst: 19 april 2005 Zo simpel is boekhouden nou... ;D Je hebt het goed gesnapt... ;) Egbert Punter Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-52052 Delen op andere sites More sharing options...
0 Blokkendoos Geplaatst: 20 april 2005 Blokkendoos 7 0 Geplaatst: 20 april 2005 Als je nu prive kantoorartikelen contant hebt betaald moet je dan toch via Crediteuren boeken of mag je dan de boeking als volgt versimpelen: Rekening Courant prive 100C Te ontvangen BTW 16D Inkopen hoog 84D Bank 100C Rekening Courant prive 100C Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-52150 Delen op andere sites More sharing options...
0 2thePoint Geplaatst: 20 april 2005 2thePoint 1,1k 8 Geplaatst: 20 april 2005 Dit mag ook... geen probleem zelfs. Mijn voorkeur gaat echter uit om zoveel mogelijk alle inkopen via de crediteuren te laten lopen. Zo haal je uit de crediteurenadministratie heel snel veel info omtrent vorige aankopen bij een crediteur(leverancier)/omzet etc.... Egbert Punter Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-52151 Delen op andere sites More sharing options...
0 rvroon Geplaatst: 16 maart 2007 rvroon 1 0 Geplaatst: 16 maart 2007 Hallo, ik heb ook als eenmanszaak een rekening courant met het bedrijf. Het afgelopen jaar heb ik zowel zakelijke rekeningen vanaf een prive rekening betaald maar ook een bedrag overgboekt naar een prive rekening. Alle ten laste/gunste van de rekening courant. Mijn vraag is of de overboeking van zakelijk geld naar de prive rekening nu als inkomsten moet worden gezien en in de aangifte van 2006 onder PriveOpname en PriveStoing moet worden geboekt? Alvast dank voor uw reacie. Rob. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-114190 Delen op andere sites More sharing options...
0 ecofin Geplaatst: 17 maart 2007 ecofin 520 23 Geplaatst: 17 maart 2007 Indien privé betaalde rekeningen welke ten laste van het bedrijf dienen te komen keurig in de administratie van de onderneming zijn verwerkt met: Kosten (Investeringen) Te verrekenen BTW Aan Privé en privé uitgaven, gedaan middels de zakelijke bankrekening zijn geboekt met: Privé Aan Bank is alles keurig verwerkt. Privé-stortingen behoren niet tot de inkomsten van de onderneming en zijn dus niet fiscaal belastbaar. Zij behoren tot de mutatie van het Eigen vermogen en dienen op privé-stortingen en -opnamen te worden verantwoord in de aangifte. Het eigen vermogen aan het begin van een boekjaar verandert slechts door privé-mutaties en door winst (of verlies). De privé-mutaties zijn geen resultaat en treft men dus ook niet aan in de resultatenrekening. Afgezien van bepaalde fiscale regels inzake op te voeren kosten etc, vormen slechts de kosten en baten van de onderneming de fiscale belastbare winst. SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-114207 Delen op andere sites More sharing options...
0 VicB Geplaatst: 8 januari 2013 VicB 3 0 Geplaatst: 8 januari 2013 Goedenavond, Na een tijdje als gast te hebben rondgekeken op dit forum (wat mij zeer heeft geholpen), kan ik nu het antwoord op een vraag niet achterhalen. Een tijdje terug heb ik een nieuwbouwwoning gekocht (casco), met het volgend kapitaal: Totale som van het huis: 200k Daarvan heb ik: 45k van mijn prive rekening betaald 40k geleend van familie in het buitenland (is allemaal al gecontroleerd en geaccepteerd) 115k van mijn zakelijke rekening betaald (eenmanszaak) Omdat mijn inkomsten vooral seizoensgebonden zijn, heb ik nu een hypotheek nodig voor de volgende zaken: - Huis afbouwen - Kantoorruimte aan huis maken - Schulden aan familie aflossen. Deze week heb ik een afspraak gehad bij de rabobank, die mij gevraagd heeft een aantal stukken aan te leveren. Een daarvan is een leningovereenkomst tussen mijn bedrijf en prive. Nu begrijp ik uit artikelen dat zakelijke inkomsten dus ook prive inkomsten zijn bij een eenmanszaak, dus weet ik niet wat ik precies moet aanleveren. Alvast bedankt voor de moeite! Groetjes, Victor Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-412120 Delen op andere sites More sharing options...
0 Michel_S Geplaatst: 8 januari 2013 Michel_S 466 18 Geplaatst: 8 januari 2013 Op 8-1-2013 om 17:35, VicB zei: Deze week heb ik een afspraak gehad bij de rabobank, die mij gevraagd heeft een aantal stukken aan te leveren. Een daarvan is een leningovereenkomst tussen mijn bedrijf en prive. Bij een eenmanszaak zal er geen leningovereenkomst zijn tussen jezelf en je bedrijf. Quote 115k van mijn zakelijke rekening betaald (eenmanszaak) Hoe moet ik dit zien, had je dit bij elkaar gespaard op een zakelijke (spaar)rekening met winsten uit het verleden ? Quote Nu begrijp ik uit artikelen dat zakelijke inkomsten dus ook prive inkomsten zijn bij een eenmanszaak, dus weet ik niet wat ik precies moet aanleveren. Als je je jaarrekening en je IB aangifte inlevert zal de bank zelf een groot deel van de benodigde informatie daaruit kunnen halen. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-412127 Delen op andere sites More sharing options...
0 VicB Geplaatst: 8 januari 2013 VicB 3 0 Geplaatst: 8 januari 2013 Op 8-1-2013 om 17:49, Michel_S zei: Op 8-1-2013 om 17:35, VicB zei: Deze week heb ik een afspraak gehad bij de rabobank, die mij gevraagd heeft een aantal stukken aan te leveren. Een daarvan is een leningovereenkomst tussen mijn bedrijf en prive. Bij een eenmanszaak zal er geen leningovereenkomst zijn tussen jezelf en je bedrijf. Quote 115k van mijn zakelijke rekening betaald (eenmanszaak) Hoe moet ik dit zien, had je dit bij elkaar gespaard op een zakelijke (spaar)rekening met winsten uit het verleden ? Quote Nu begrijp ik uit artikelen dat zakelijke inkomsten dus ook prive inkomsten zijn bij een eenmanszaak, dus weet ik niet wat ik precies moet aanleveren. Als je je jaarrekening en je IB aangifte inlevert zal de bank zelf een groot deel van de benodigde informatie daaruit kunnen halen. Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb een deel van de omzet daarvoor gebruikt. Heb de facturen van het bouwbedrijf in termijnen betaald dus elke aantaal maanden 30k. Mijn bedrijfskosten (salaris personeel, boekhouder, belasting etc.) heb ik allemaal gewoon netjes betaald elke maand, en het geld wat ik overhield, heb ik overgemaakt naar het bouwbedrijf. Normaal zou ik dus bijvoorbeeld 31-12-2012 een bedrag van 130k moeten hebben op mijn zakelijke rekening, terwijl ik nu maar 15k heb.(door de uitgave voor mijn huis). Dus de hypotheek is niet alleen bestemd voor het afbouwen van mijn huis en afbetalen van mijn lening, maar ook om mijn bedrijfsrekening weer op te krikken. (de bank heeft immers het pandrecht op mijn huis bij afsluiting van de hypotheek). *edit Mijn IB stukken heb ik uiteraard ingeleverd bij de bank. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-412130 Delen op andere sites More sharing options...
0 Michel_S Geplaatst: 8 januari 2013 Michel_S 466 18 Geplaatst: 8 januari 2013 Laat je bank even bellen met je boekhouder voor de nog openstaande vragen, dat werkt vaak sneller. Quote Ik heb een deel van de omzet daarvoor gebruikt. Heb de facturen van het bouwbedrijf in termijnen betaald dus elke aantaal maanden 30k. Mijn bedrijfskosten (salaris personeel, boekhouder, belasting etc.) heb ik allemaal gewoon netjes betaald elke maand, en het geld wat ik overhield, heb ik overgemaakt naar het bouwbedrijf. Dus die middelen waren vrij beschikbaar ? Of is/was een deel noodzakelijk voor toekomstige uitgaven of overbrugging aangezien je spreekt van een seizoensgebonden bedrijf ? Wanneer heb je de bank geinformeerd over je plannen ? Ik heb een beetje het gevoel (wellicht onterrecht) dat je een beetje laat in het bouwtraject de bank inschakeld. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-412138 Delen op andere sites More sharing options...
0 Dennis_van_Dijk Geplaatst: 8 januari 2013 Dennis_van_Dijk 3,6k 308 Geplaatst: 8 januari 2013 Op 8-1-2013 om 19:24, Michel_S zei: Wanneer heb je de bank geinformeerd over je plannen ? Ik heb een beetje het gevoel (wellicht onterrecht) dat je een beetje laat in het bouwtraject de bank inschakeld. Yup. Zeker met als je de aftrekbaarheid van de hypotheekrente in ogenschouw neemt. Die staat erg onder druk in deze constructie... Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken. Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt. http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-412146 Delen op andere sites More sharing options...
0 Bazzio Geplaatst: 8 januari 2013 Bazzio 1,7k 1 105 Geplaatst: 8 januari 2013 eerste waar ik aan denk is de liquiditeit in je bedrijf, dit lijkt wel een aderlating... ik hoop voor jou dat er voorlopig geen onvoorzien uitgaven op je pad komen. "zoek het maar uit" Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-412184 Delen op andere sites More sharing options...
0 VicB Geplaatst: 9 januari 2013 VicB 3 0 Geplaatst: 9 januari 2013 Bedankt voor jullie berichten! Het is inderdaad zo dat ik de bank te laat heb ingeschakeld. Ik verwacht geen uitgaven, en eerlijk gezegd denk ik dat het wel snel goed moet komen met de hypotheek. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-412268 Delen op andere sites More sharing options...
0 Hermes Ratgers Geplaatst: 9 januari 2013 Hermes Ratgers 1,4k 96 Geplaatst: 9 januari 2013 Op 9-1-2013 om 13:00, VicB zei: Ik verwacht geen uitgaven, en eerlijk gezegd denk ik dat het wel snel goed moet komen met de hypotheek. Met de hypotheek wellicht wel, maar de aftrekbaarheid van de rente wellicht niet. Zonder het na te zoeken (dus uit mijn hoofd pratend), moet je dit binnen een half jaar geregeld hebben. Ik vrees dus dat je rente niet aftrekbaar is. De lening van de eenmanszaak zal worden gezien als een prive-opname dus het kan weleens goedkoper zijn om geen lening bij de bank aan te vragen. Met vriendelijke groet, Hermes Ratgers Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/#findComment-412269 Delen op andere sites More sharing options...
robberttk
robberttk
Ik werk slechts parttime aan mijn bedrijf (momenteel) maar heb een groot aantal aankopen in het begin uit eigen zak betaald.
Ik heb mezelf hierbij als crediteur van het bedrijf neergezet, aangezien het bedrijf feitelijk geld schuldig is aan mij.
Mijn vraag is, kan dit zonder problemen en kan ik dat in een later stadium terugbetalen aan mezelf vanuit de bedrijfsinkomsten?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5092-geld-lenen-aan-je-eigen-bedrijf/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
24 antwoorden op deze vraag