• 0

BTW betalen over digitale diensten aan landen buiten EU?

Ik ben enkele weken geleden begonnen op freelancebasis digitale diensten te leveren. Ik had verwacht voornamelijk klanten uit Nederland en andere EU landen te krijgen en de betaling van btw over mijn diensten daarvoor te regelen via de normale Nederlandse btw-aangifte en de MOSS-regeling voor andere EU landen, maar ik krijg onverwachts veel klanten uit landen buiten de EU. Voornamelijk uit Amerika en Canada, maar vandaag zelfs eentje uit Brunei, een landje bij Indonesië waar ik überhaupt nog nooit van had gehoord.

Ik was totaal niet voorbereid op deze grote vraag naar mijn elektronische diensten uit niet-EU landen, en weet dus niet goed hoe ik hier btw voor moet berekenen en betalen. Volgens de belastingdienst moet ik de btw aanpassen naar de regels van het land/staat/regio waar mijn klant woont, en mag ik ook zelf lekker uitzoeken hoe en wanneer dat betaald moet worden. Ik had verwacht dat er dan wel ergens een duidelijk overzicht te vinden zou zijn waar ik kan zien wat voor percentage btw ieder land/staat/regio vraagt voor digitale diensten en goederen en contactgegevens voor de belastingdienst van dat land/staat/regio, maar helaas blijkt het niet zo simpel te zijn, na vrijwel een hele dag googlen ben ik nog niets wijzer.

De diensten die ik aanbied zijn vrij goedkoop, en ik moet dan ook maar enkele tientallen euro's tot misschien maximaal een euro of 150 aan btw betalen per jaar per land/staat/regio als de zaken goed blijven gaan. Ik doe dit maar als bijverdienst naast mijn fulltime studie en heb dus absoluut geen tijd om uren te besteden aan het contacteren van buitenlandse belastingdiensten en uitvogelen hoeveel belasting ik ze moet betalen en hoe dat verder in zijn werk gaat, waar we het meestal dus hebben over bedragen van maar enkele tientallen euro's per jaar aan btw. Ik verdien hiermee dus ook niet genoeg geld om iemand in te kunnen huren om dit voor mij uit te zoeken.

Dus ik zou graag willen vragen, is er hier iemand die verstand heeft van het betalen van btw van digitale goederen of diensten aan niet-EU landen? En zo ja, wat raden jullie mij aan, gezien het feit dat het hier om verwaarloosbaar kleine bedragen gaat en ik simpelweg niet de middelen heb om per land of staat waar ik aan verkoop urenlang uit te zoeken hoe btw betaling daar werkt?

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Tsja niemand had vooraf gezegd dat ondernemen probleemloos zou zijn. ;D

Als je het allemaal teveel uitzoekwerk vind en je ziet het vooral als bijverdienste is er een hele simpele oplossing, Landen waar je de wetgeving niet van kent verkoop je niet aan.. Beperk je dan tot de EU..

hoef je als je na je studie op wereldreis gaat ook niet bang te zijn dat je ergens langer dan gepland mag logeren omdat je de belastingwetgeving overtreden hebt.

Maar even zonder gekheid zo'n vaart zal dat laatste niet lopen.. maar elektronische diensten die wereldwijd verkoopbaar zijn bestaan pas een jaar of 10-15 (als je dat al haalt) de wetgeving loopt erg achter, vroeger was het simpel, je moest eerst met je "doos met goederen" langs de douane dus daar hoorde je wel wat de schade was (ok, ok iets gesimplificeerd)

het kan dus voor een bijverdiener een redelijk wespenest zijn of lijken.. Durf je zelf dus ook te beperken tot wat je aankan op dit moment en dan niet allen qua hoeveelheid werk maar ook met kennis van regels.

• 0
  Op 20-10-2015 om 15:02, Cnootje zei:

Dus ik zou graag willen vragen, is er hier iemand die verstand heeft van het betalen van btw van digitale goederen of diensten aan niet-EU landen? En zo ja, wat raden jullie mij aan, gezien het feit dat het hier om verwaarloosbaar kleine bedragen gaat en ik simpelweg niet de middelen heb om per land of staat waar ik aan verkoop urenlang uit te zoeken hoe btw betaling daar werkt?

Persoonlijk probeer ik contracten met particuliere klanten te voorkomen. Bij zakelijke klanten kun je de btw namelijk nog verleggen. Voor particuliere klanten gebruik ik - waar mogelijk - een vorm van micropayment via mobiel bijvoorbeeld. Het 'voordeel' daarvan is dat de betaling via de lokale mobiele operator van de klant loopt en er dus al automatisch btw wordt berekend. Je hoeft ook geen verschillende lokale btw aangifte te doen, omdat je alle opbrengsten via de micropayment processor ontvangen. Je uiteindelijke marge is echter wel een stuk lager, omdat de micropayment service niet bepaald gratis is. Je bent alleen wel af van het belastingdeel van je probleem.

Maar het lijkt er ook op dat er inmiddels al bedrijven zijn die in dit internationale btw-belastinggat zijn gesprongen, zoals Taxamo. Ik ken het bedrijf verder niet, maar wellicht dat er al meer van dit soort oplossingen zijn.

Wat betreft btw op digitale goederen was het inderdaad zo dat eigenlijk alleen de EU hierin 'voor' liep. En via het MOSS valt er nog best een mouw aan te passen. Echter, het feit dat zo'n grote economische zone als de EU dit heeft opgetuigd, heeft een hoop andere landen wakker geschud. Het is te hopen dat de Belastingdienst zo vriendelijk is om MOSS simpelweg uit te breiden met de desbetreffende niet-EU-land, want anders gaat het allemaal wel erg veel tijd (en geld) kosten.

Ik geloof niet dat Brunei verwacht dat je btw afdraagt over digitale verkopen aan diens onderdanen. Maar in Noorwegen en IJsland moet dat eigenlijk al vanaf 2011. Japan is er deze maand mee begonnen. Zwitserland had ook al zoiets met een hoge drempel, maar die wordt in 2016 afgeschaft. Japan, Albanië en Zuid-Korea zijn dit jaar met een digitale belasting gekomen. Australië en 90% van alle Amerikaanse staten staan ook te trappelen om er serieus werk van te maken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar