Beste leden,

Ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn m.b.t. een marktplaats waar uitsluitend handelaren kunnen adverteren. Hun doelgroep kan dan zowel andere bedrijven zijn maar ook eindgebruikers. Vroeger had je bv zaken.nl en natuurlijk is er marktplaats zakelijke goederen. Verder ken ik eigenlijk alleen werktuigen.nl.

Ik heb op deze site iets dergelijks proberen te zoeken maar helaas tevergeefs.

Even wat achtergrond info ter verduidelijking. Ik ben een handelaar in partijen, die ik maar bij een paar partijen afneem. Soms verkoop de spullen als partij door maar soms deel ik de partij in "lucratievere" delen op en verkoop het op die manier. Ik maak daarbij gebruik van mijn vaste klantenkring of adverteer via marktplaats. Een aantal van mijn directe collega's doen hetzelfde. Veelal een kostbare zaak.

Mijn idee is nu een eigen marktplaats te beginnen, In eerste instantie alleen voor mezelf en mijn directe concullega's. Dus geen advertenties van particulieren, maar slechts van handelaren. Maar uiteraard zijn particulieren (juist) welkom als klant.

Ik weet dat dit nog heel vaag klinkt, maar ik ben benieuwd wat jullie gevoel/idee is bij deze voorzichtige opzet. Het probleem met marktplaatsen(of datingsites etc.) is altijd een soort kip en ei verhaal. Je hebt genoeg klanten nodig zodat adverteerders willen adverteren, maar genoeg klanten krijg je alleen als er genoeg spullen te koop staan. Dat probleem heb ik, denk ik althans, getackeld door bij mijn collega's te polsen of ze al vanaf het begin flink op de site willen adverteren. Dus hopelijk zal er vanaf het begin al genoeg aanbod zijn om de machine een draai te geven. Maar dan resten nog de andere vragen waar ik graag jullie input voor wil, zoals:

- Is het idee sowieso aantrekkelijk?

- Ik heb geen idee wat de onderhoudskosten zijn voor een site met enige traffic. In eerste instantie zal er door mijn collega's gratis worden geadverteerd. Ik zal pas een (abonnements)fee of iets dergelijks gaan/kunnen vragen als de site zich enigszins levensvatbaar heeft getoond. De aanloopfase zal ik dus uit eigen zak moeten betalen. De bouw van de site is min of meer al gebudgetteerd(ongeveer 10k(veel/weinig?)). Wat zijn de kosten voor hosting in het eerste jaar met hopelijk flink wat traffic? Iemand enig idee?

- Wat komt er kijken qua arbeid(manuren) om straks een site met enkele tientallen(honderdtallen?) verkopers en hopelijk duizenden kopers in de lucht te houden? Ik neem aan dat, ondanks de "user generated content", de site zich niet vanzelf bedruipt.

- Hoe zou het verdienmodel er uit moeten zien?

Mijn eigen ervaringen nog even ter verdere info:

- Ik heb al ongeveer 10 jaar een handelsbedrijf met wisselend succes.

- Daarvoor was ik programmeur(een hele slechte), derhalve heb ik wel enige kennis van het web. Overigens ben ik er als programmeur niet beter op geworden maar een opensource cms install en een klein beetje php lukt nog wel. Maar een marktplaatsscript voor 80euro is natuurlijk niet voldoende voor dit project.

Ter afsluiting: Ik weet iets van handel en iets van het web, maar te weinig om een reële inschatting te maken of een dergelijk project haalbaar is. Ik zou het fantastisch vinden als mensen, met meer kennis dan ik, er hun licht op kunnen laten schijnen.

Met vriendelijke groeten,

Otto

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48266-b2c-b2b-marktplaats/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0
  Op 20-1-2015 om 14:51, plasticor zei:

Dit is dan ook een adviesforum, geen handels- of advertentieplatform.. en dat willen we graag zo houden :)

We hebben wel een vraag & aanbod rubriek maar die is uitdrukkelijk niet bedoeld voor professionele handel.

Is het idee sowieso aantrekkelijk?

The proof of the pudding is in the eating. Als er maar genoeg kwalitatief goede advertenties zijn, en met aantrekkelijke inhoudelijke aanbiedingen, dan is het idee aantrekkelijk.

Maar het lijkt me erg lastig om serieuze concurrent van een sterk merk als marktplaats te worden zonder flinke marketinginspanning.

Maar een marktplaatsscript voor 80euro is natuurlijk niet voldoende voor dit project.

Niet echt nee ;)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48266-b2c-b2b-marktplaats/#findComment-485426
Delen op andere sites

• 0

Ik denk dat als je je beperkt tot een niche er altijd markt voor is. Zie o.a. drukkerijmachines.nl als mooi voorbeeld. Geen toeters en bellen zoals marktplaats, niet eerst door vele betaalde advertenties heen worstelen voor de particuliere advertenties, etc. Gewoon simpel en overzichtelijk.

Scheelt een hoop programmeerwerk en zal dus ook een stuk goedkoper zijn.

Inkomsten zijn te genereren door handelaren alleen betaald te laten adverteren. Daarnaast een bannerkolom zoals drukkerijmachines.nl

Als er snel resultaat moet zijn dan zullen marketingskosten het hoogste zijn, anders duurt het erg lang voordat de consument je gevonden heeft. Goede domeinnaam helpt natuurlijk ook iets.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48266-b2c-b2b-marktplaats/#findComment-485430
Delen op andere sites

• 0
  Op 20-1-2015 om 15:07, Norbert Bakker zei:

Op 20-1-2015 om 14:51, plasticor zei:

Dit is dan ook een adviesforum, geen handels- of advertentieplatform.. en dat willen we graag zo houden :)

We hebben wel een vraag & aanbod rubriek maar die is uitdrukkelijk niet bedoeld voor professionele handel.

Ik bedoelde dat ik zocht naar een vergelijkbaar topic voordat ik een item zou posten die al vaker was voorbij gekomen. Evengoed bedankt voor al het advies. Een grote marketing-inspanning is inderdaad nodig.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48266-b2c-b2b-marktplaats/#findComment-485437
Delen op andere sites

• 0

Google ook eens op 'partijhandel' 'partijenhandel' en 'stock lots', en bedenk je dan nog eens of je het ziet zitten :)

Als je niche niet klein genoeg is om aantrekkelijk te zijn én groot genoeg om iets op te leveren lijkt het me geen makkelijk traject.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48266-b2c-b2b-marktplaats/#findComment-485441
Delen op andere sites

• 0

Ver voor het internet tijdperk had je al een krant (marktleider) waarin alleen bedrijven partijhandel aanboden nml. Vraag & Aanbod

Ze zijn naast de geprinte versie ook wel online gegaan maar volgens mij aan alle kanten voorbij gelopen door Marktplaats.nl

Als het de bedoeling is om een online handelsplaats voor bedrijven op te zetten zou ik me toch wel 2x bedenken.

Succes, Albert

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48266-b2c-b2b-marktplaats/#findComment-485443
Delen op andere sites

• 0

Mogelijk is het bedienen van zowel B2B als B2C geen zuivere strategie. Het klinkt mij alsof je een aanbieding van de dag/week/maand voor zakelijke afnemers wilt beginnen. Dat zou natuurlijk prima kunnen met bijvoorbeeld restpartijen of seizoensartikelen. Timing?

Kun je meer vertellen over jouw idee?

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48266-b2c-b2b-marktplaats/#findComment-485458
Delen op andere sites

• 0

Ik zou persoonlijk de eerder genoemde "marktplaats" scripts a 80eu laten voor wat het is.

Je kunt beter een gedegen profiel inrichten op een site als: http://www.marktplaatszakelijk.nl

Dit is een vrij nieuw zakelijk initiatief van Marktplaats voor B2B adverteren.

Je betaalt er ook alleen per daadwerkelijke click.

Hartelijke groet,

Werner

Een logo ontwerpen of website maken kun je anno 2022 als ondernemer / ZZP'er zelf!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48266-b2c-b2b-marktplaats/#findComment-485467
Delen op andere sites

• 0

@TwaBla, @Highio, @ iedereen,

Bedankt voor de tips. Mijn idee moet je zien als een niche variant van marktplaats zakelijk. In principe is de duale strategie van marktplaats ook een beetje vreemd: particulieren en bedrijven, maar blijkbaar werkt het toch. Overigens heb ik geen enkele ambitie of pretentie om te concurreren met marktplaats of iets dergelijks.

Ik zit in een redelijke nichemarkt en ik denk dat daar de kansen liggen. Zonder er al te specifiek op in te gaan, vanwege de voor de hand liggende redenen, kan ik zeggen dat mijn inkoopmarkt redelijk afgeschermd is. Mijn concullega's en ik verkopen zowel aan handelaren als aan eindgebruikers(iedereen dus). Een ieder heeft daar zijn eigen verkoopkanalen voor. Mijn plan voorziet erin dat er zowel aan de inkoopkant als aan de verkoopkant krachtenbundeling gaat plaats vinden. Dit gedeelte van het plan(missie/visie) is me eigenlijk redelijk duidelijk. Concrete zaken als bijvoorbeeld hoe "groot" ik moet worden om slagingskans te hebben is mij echter niet duidelijk. Ik heb dan ook nog geen businessplan voor dit project geschreven.

In deze fase gaat het me er meer om om een indruk van de te verwachten grootte van het project te krijgen. Ik besef me dat dat sowieso erg lastig is met een internet project. Jammer dat het bv geen zeilboot is. Bij een vraag wat ik moet verwachten om een 35foot jacht kaal te trekken en weer opnieuw wil opbouwen valt een redelijk eenduidig antwoord te geven. Zelfs als leek kun je dan een redelijke indruk krijgen van de scope van het project.

Ik kom graag in contact met mensen die me kunnen helpen deze inschatting te maken.

groet, Otto

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48266-b2c-b2b-marktplaats/#findComment-485499
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar