Beste leden,

Ik huur kantoorruimte sinds juni 2012. Het huurcontract heeft een looptijd van 5 jaar. Nu heeft een van mijn opdrachtgevers mij een baan aangeboden welke erg interessant voor mij is. Ik zit er dan ook aan te denken mijn bedrijf te stoppen (uitschrijven KvK, afmelden belastingdienst, enz.) en weer in loondienst te gaan. Nu vraag ik mij af wat er met het contract van de kantoorruimte gebeurt. Mijn rechtstvorm op dit moment is overigens 'eenmanszaak'.

Ik heb na rond zoeken alleen informatie kunnen vinden over afhandeling van huurcontracten bij faillissementen e.d. maar niet bij vrijwillig stoppen van een bedrijf.

Ik hoop spoedig van iemand een reactie te mogen ontvangen!

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Dat wordt onderhandelen met de verhuurder. Als eenmanszaak ben je hoofdelijk verbonden aan de huurovereenkomst. Bedrijf staken zorgt dus niet dat je er vanaf komt.

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
  Op 23-7-2013 om 20:09, OndernemerSinds2006 zei:

Beste leden,

Ik huur kantoorruimte sinds juni 2012. Het huurcontract heeft een looptijd van 5 jaar. Nu heeft een van mijn opdrachtgevers mij een baan aangeboden welke erg interessant voor mij is. Ik zit er dan ook aan te denken mijn bedrijf te stoppen (uitschrijven KvK, afmelden belastingdienst, enz.) en weer in loondienst te gaan. Nu vraag ik mij af wat er met het contract van de kantoorruimte gebeurt. Mijn rechtstvorm op dit moment is overigens 'eenmanszaak'.

Met het contract gebeurt niets door de beëindiging van je inschrijving. Jij bent, privé, een verplichting aangegaan en die verplichting houdt op op het moment dat de overeenkomst bepaalt of op het moment dat jij nader afspreekt met de verhuurder.

Zoals Joost ook zegt: je zult met de verhuurder in overleg moeten.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Hmm, dat is jammer. De verhuurder is geenszins van plan mij tegemoet te komen (ondanks het niet nakomen van mondelinge afspraken van zijn zijde).

Dan wordt het dus toch lastig de arbeidsovereenkomst aan te gaan helaas ...

• 0

Weet iemand hoe het zit met de BTW? Nu betaal ik maandelijks BTW over de huurprijs (en deze kan ik terug vragen). Wanneer ik geen ondernemer meer ben kan ik die BTW ook niet meer terug vragen, is het zo dat de verhuurder de facturen die hij maandelijks stuurt ook zonder BTW moet sturen?

• 0

De verhuurder mag alleen met BTW verhuren als de huurder het pand voor minstens met 90% BTW belaste prestaties gebruikt. Zonder jouw eenmanszaak is daar geen sprake van dus moet hij terug naar verhuur zonder BTW. Dat verzacht de pijn iets. Ik neem wel aan dat de BTW belaste verhuur overeengekomen is in de huurovereenkomst.

Kun jij niet onderverhuren of een andere huurder vinden die een akte van indeplaatsstelling tekent?

Groet

Joost

• 0

Onderhuur zal lastig zijn.. weet iemand hoe het ziet als (in mijn geval achteraf) blijkt dat de ruimte helemaal niet voor kantoorruimte verhuurd had mogen worden?

Volgens de ARBO:

03.04 Eisen daglicht en uitzicht

* Een lichtopening moet tenminste 1/20 van het vloeroppervlak bedragen;

echter is in het geval van mijn kantoorruimte het vloeroppervlak 10m2 te groot voor het raamoppervlak.

• 0

Ik gok dat de Arbo regels voor jou als huurder gelden en niet voor de verhuurder.

Punt twee is dan nog altijd de redelijkheid en billijkheid. Zal een rechter jou gelijk geven op deze kleine afwijking, als het al relevant is? Lijkt me geen grond om onder het contract uit te komen.

Gr. J

• 0
  Op 23-7-2013 om 22:39, OndernemerSinds2006 zei:

Onderhuur zal lastig zijn.. weet iemand hoe het ziet als (in mijn geval achteraf) blijkt dat de ruimte helemaal niet voor kantoorruimte verhuurd had mogen worden?

Volgens de ARBO:

03.04 Eisen daglicht en uitzicht

* Een lichtopening moet tenminste 1/20 van het vloeroppervlak bedragen;

echter is in het geval van mijn kantoorruimte het vloeroppervlak 10m2 te groot voor het raamoppervlak.

Dat doet niets af aan het huurcontract.

En wat de btw betreft: in de meeste huurcontracten is een bepaling opgenomen over wat er gebeurt als er niet langer btw-plichtig gehuurd wordt. Die bepaling schrijft dan voor dat in dat geval de huur verhoogd wordt met een percentage.

Eventuele 'bijkomende leveringen' blijven overigens hoe dan ook btw belast.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Met de leegstand die er nu is kan ik begrijpen dat een verhuurder het contract stevig vasthoud en niet een belang ziet in eerdere beeindiging. De kans dat hij weer kan verhuren of dat kan doen tegen hogere huur is erg klein.

Contract is contract. Op het moment dat je tekend zijn de afwegingen risico te nemen al gemaakt of dat zou zo moeten zijn natuurlijk,

Misschien kan je het contract afkopen door in 1 keer een jaar huur over te maken? Dan is het misschien aantrekkelijker voor de verhuurder een kans te nemen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar