Ik kom er niet meer uit, ook niet meer met Google :-\ dus plaats ik nu zelf een bericht/ hulproep.
Ik ben "Frie-bie" , een gastouder/ eenmanszaak. Ik heb mij ingeschreven bij KvK en moet ook administratie bijhouden.
Heb ik ook gedaan, maar waarschijnlijk niet goed genoeg, waardoor ik in de knel ben geraakt bij de belastingaangifte.
Ik heb een simpele boekhouding (als je het zo mag noemen :-[ ) in excel: inkomsten en uitgaven.
Inkomsten zijn de facturen die de vraagouders betalen, uitgaven zijn de kosten die ik maak zoals luiers, speelgoed, website kosten, flyers, waskosten, voeding, etc.
Inkomsten - uitgaven was de winst (dacht ik) Ik heb niks met BTW te maken omdat ik onder kinderopvang val. Dus niks ingewikkelds verder.
Maar toen moest ik de aangifte doen.. Belastingtelefoon gebeld en uiteindelijk bleek dat ik de inkomsten bij "opbrengsten" kon plaatsen en de uitgaven bij "overige bedrijfskosten". Met activa en passiva heb ik niks gedaan. Is dit wel goed?
Ik heb mezelf "loon" uitbetaald, dit valt onder privé opnamen heb ik begrepen. Ook heb ik wel eens bedragen gestort zodat ik iets zakelijk kon betalen en dit zouden privé stortingen zijn. In een apart tabblad heb ik dit bijgehouden, zodat ik dat zo kan invoeren bij de aangifte.
Ik heb ook wel eens aankopen privé betaald. Deze aankoop ging dan onder het kopje "uitgaven".
Tijdens het googlen (naar een ander probleem) kwam ik tegen dat een privé betaling hetzelfde is als een privé storting. Maar hoe verwerk ik dit in mijn zgn boekhouding? Het bedrag bij de privé stortingen optellen en die bon/bedrag ook nog aftrekken bij uitgaven?
Heb ik te makkelijk gedacht? Moest ik uiteindelijk wel met de activa en passiva werken? (want dat is helemaal abracadabra voor mij ::) )
Ik heb nooit een boekhouder in de arm genomen vanwege de kosten en omdat ik dacht dat het prima ging zo, maar twijfel nu wel heel erg..
Loop tegen meer zaken aan nu de aangifte van 2011 veranderd is, maar wil eerst de basis goed hebben, vandaar deze vragen!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Frie-bie
Frie-bie
Hallo allemaal,
Ik kom er niet meer uit, ook niet meer met Google :-\ dus plaats ik nu zelf een bericht/ hulproep.
Ik ben "Frie-bie" , een gastouder/ eenmanszaak. Ik heb mij ingeschreven bij KvK en moet ook administratie bijhouden.
Heb ik ook gedaan, maar waarschijnlijk niet goed genoeg, waardoor ik in de knel ben geraakt bij de belastingaangifte.
Ik heb een simpele boekhouding (als je het zo mag noemen :-[ ) in excel: inkomsten en uitgaven.
Inkomsten zijn de facturen die de vraagouders betalen, uitgaven zijn de kosten die ik maak zoals luiers, speelgoed, website kosten, flyers, waskosten, voeding, etc.
Inkomsten - uitgaven was de winst (dacht ik) Ik heb niks met BTW te maken omdat ik onder kinderopvang val. Dus niks ingewikkelds verder.
Maar toen moest ik de aangifte doen.. Belastingtelefoon gebeld en uiteindelijk bleek dat ik de inkomsten bij "opbrengsten" kon plaatsen en de uitgaven bij "overige bedrijfskosten". Met activa en passiva heb ik niks gedaan. Is dit wel goed?
Ik heb mezelf "loon" uitbetaald, dit valt onder privé opnamen heb ik begrepen. Ook heb ik wel eens bedragen gestort zodat ik iets zakelijk kon betalen en dit zouden privé stortingen zijn. In een apart tabblad heb ik dit bijgehouden, zodat ik dat zo kan invoeren bij de aangifte.
Ik heb ook wel eens aankopen privé betaald. Deze aankoop ging dan onder het kopje "uitgaven".
Tijdens het googlen (naar een ander probleem) kwam ik tegen dat een privé betaling hetzelfde is als een privé storting. Maar hoe verwerk ik dit in mijn zgn boekhouding? Het bedrag bij de privé stortingen optellen en die bon/bedrag ook nog aftrekken bij uitgaven?
Heb ik te makkelijk gedacht? Moest ik uiteindelijk wel met de activa en passiva werken? (want dat is helemaal abracadabra voor mij ::) )
Ik heb nooit een boekhouder in de arm genomen vanwege de kosten en omdat ik dacht dat het prima ging zo, maar twijfel nu wel heel erg..
Loop tegen meer zaken aan nu de aangifte van 2011 veranderd is, maar wil eerst de basis goed hebben, vandaar deze vragen!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39533-belasting-priv%C3%A9-betaalde-kosten-priv%C3%A9-storting-maar-ook-zakelijke-kosten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag