Ik ben met mijn onderneming verwikkeld geraakt in een vervelende onderhandelingssituatie over een factuur en zou graag advies van jullie krijgen, daar ik geen verstand heb van deze juridische kant.
Het verhaal is als volgt. Vorig jaar hebben wij de opdracht gekregen om een website met verschillende technische onderdelen te ontwikkelen, naar aanleiding van onze offerte. Een deel van het technisch werk moesten we echter uitbesteden. Wij hartstikke blij want het was de eerste serieuze opdracht en het zou aardig wat opleveren. Maar... we waren zo groen als gras. De offerte was wel ok, maar dekte heel oppervlakig de lading. Voor de rest geen algemene voorwaarden, geen rechtsbijstandverzekering kortom: één dikke vette valkuil met een dun laagje takken eroverheen.
Na enig geonderhandel over de offerte zijn we het eens geworden over de prijs en aan de gang gegaan. Na een x-aantal weken de eerste voorstellen laten zien, iets aangepast en gefactureerd. Dat is allemaal netjes gegaan zonder noemenswaardige onenigheden. Al wel wat voortekenen dat het niet eenvoudig zou worden (“het is nog niet helemaal wat we zoeken, maar we geven goedkeuring”).
Tegen het verstrijken van de tweede deadline bleek dat het uitbestede werk totaal niet naar wens van de klant was waardoor ik als een gek aan de gang ben gegaan met die programmeur om het wel voor elkaar te krijgen. Echter, de afgesproken einddatum was verstreken. Vanaf dat moment ontstond er een lang proces waarin we telkens punten ter verbetering kregen maar wel iedere keer nieuwe. Aangezien de offerte oppervlakkig was, viel moeilijk na te gaan of alle punten wel tot onze taak behoorden (bijv. het werkte op een gegeven moment prima op de testserver, maar dan niet op de live-server), maar we hebben daar niet over gerept en hebben ons best gedaan om alles toch op te lossen. Uiteindelijk werden de punten steeds kleiner en op een gegeven moment kwam het verlossende woord: de factuur kon gestuurd worden. Ze gaven toestemming.
Yeah! dachten we... Moeizaam, maar dan toch!
Na het verstijken van de factuurdatum (31 dagen) echter nog niks ontvangen. Dus maar een herinnering gestuurd. Drie weken later nog geen reactie en nog geen geld. Om gezeur te voorkomen heb ik maar een mail gestuurd met beleefd de vraag waarom er nog niet betaald was.
En toen braken onze groene klompjes... De klant wilde gecompenseerd worden voor de gebreken aan de technische onderdelen (die ze dan offline zouden halen) en compensatie voor het totale proces.
Dat klonk natuurlijk helemaal niet aantrekkelijk. Toegegeven, we hebben fouten gemaakt. We hebben echter ons uiterste best gedaan om die te verbeteren, maar het proces heeft lang geduurd. Dat de klant uiteindelijk niet tevreden is kan ik me indenken. Maar deze gang van zaken spreekt mij totaal niet aan. Ik heb dus gevraagd wat er volgens hen niet klopt aan de onderdelen en hoe zij daarvoor gecompenseerd denken te worden. Een mail als reactie: geen anwoord op de vraag maar wel een voorstel. Het reeds door hen betaalde bedrag voor het eerste gedeelte terugbetalen, waarop zij alles offline halen. Na veel uren en kosten (die programmeur is niet gratis) is dit geen interessante optie.
Dus heb ik nogmaals de vraag gesteld wat er aan de onderdelen mankeert. Uiteindelijk kreeg ik het voorstel om 50% van het oorspronkelijke totaalbedrag te factureren als compensatie voor het proces (er wordt nog steeds niet gerept over de mankementen aan de techniek). Wederom geen aantrekkelijk aanbod.
Maar hoe nu verder? Ik ben best bereid om iets te schikken, maar 50% is echt pure onzin (temeer omdat ze voor het eerste gedeelte goedkeuring hebben gegeven dus dat is gewoon klaar. Niet meer over lullen). Daarvoor zit er teveel tijd, moeite en geld in. We kunnen dus een tegenvoorstel gaan doen, maar dat ligt bij lange na niet bij die 50% in de buurt. Ik ben dus zeer benieuwd hoe met name de juristen op dit forum hierover denken, maar natuurlijk ook de andere niet juridische zieltjes. Alvast bedankt!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Neg
Neg
Beste Higherlevelaars,
Ik ben met mijn onderneming verwikkeld geraakt in een vervelende onderhandelingssituatie over een factuur en zou graag advies van jullie krijgen, daar ik geen verstand heb van deze juridische kant.
Het verhaal is als volgt. Vorig jaar hebben wij de opdracht gekregen om een website met verschillende technische onderdelen te ontwikkelen, naar aanleiding van onze offerte. Een deel van het technisch werk moesten we echter uitbesteden. Wij hartstikke blij want het was de eerste serieuze opdracht en het zou aardig wat opleveren. Maar... we waren zo groen als gras. De offerte was wel ok, maar dekte heel oppervlakig de lading. Voor de rest geen algemene voorwaarden, geen rechtsbijstandverzekering kortom: één dikke vette valkuil met een dun laagje takken eroverheen.
Na enig geonderhandel over de offerte zijn we het eens geworden over de prijs en aan de gang gegaan. Na een x-aantal weken de eerste voorstellen laten zien, iets aangepast en gefactureerd. Dat is allemaal netjes gegaan zonder noemenswaardige onenigheden. Al wel wat voortekenen dat het niet eenvoudig zou worden (“het is nog niet helemaal wat we zoeken, maar we geven goedkeuring”).
Tegen het verstrijken van de tweede deadline bleek dat het uitbestede werk totaal niet naar wens van de klant was waardoor ik als een gek aan de gang ben gegaan met die programmeur om het wel voor elkaar te krijgen. Echter, de afgesproken einddatum was verstreken. Vanaf dat moment ontstond er een lang proces waarin we telkens punten ter verbetering kregen maar wel iedere keer nieuwe. Aangezien de offerte oppervlakkig was, viel moeilijk na te gaan of alle punten wel tot onze taak behoorden (bijv. het werkte op een gegeven moment prima op de testserver, maar dan niet op de live-server), maar we hebben daar niet over gerept en hebben ons best gedaan om alles toch op te lossen. Uiteindelijk werden de punten steeds kleiner en op een gegeven moment kwam het verlossende woord: de factuur kon gestuurd worden. Ze gaven toestemming.
Yeah! dachten we... Moeizaam, maar dan toch!
Na het verstijken van de factuurdatum (31 dagen) echter nog niks ontvangen. Dus maar een herinnering gestuurd. Drie weken later nog geen reactie en nog geen geld. Om gezeur te voorkomen heb ik maar een mail gestuurd met beleefd de vraag waarom er nog niet betaald was.
En toen braken onze groene klompjes... De klant wilde gecompenseerd worden voor de gebreken aan de technische onderdelen (die ze dan offline zouden halen) en compensatie voor het totale proces.
Dat klonk natuurlijk helemaal niet aantrekkelijk. Toegegeven, we hebben fouten gemaakt. We hebben echter ons uiterste best gedaan om die te verbeteren, maar het proces heeft lang geduurd. Dat de klant uiteindelijk niet tevreden is kan ik me indenken. Maar deze gang van zaken spreekt mij totaal niet aan. Ik heb dus gevraagd wat er volgens hen niet klopt aan de onderdelen en hoe zij daarvoor gecompenseerd denken te worden. Een mail als reactie: geen anwoord op de vraag maar wel een voorstel. Het reeds door hen betaalde bedrag voor het eerste gedeelte terugbetalen, waarop zij alles offline halen. Na veel uren en kosten (die programmeur is niet gratis) is dit geen interessante optie.
Dus heb ik nogmaals de vraag gesteld wat er aan de onderdelen mankeert. Uiteindelijk kreeg ik het voorstel om 50% van het oorspronkelijke totaalbedrag te factureren als compensatie voor het proces (er wordt nog steeds niet gerept over de mankementen aan de techniek). Wederom geen aantrekkelijk aanbod.
Maar hoe nu verder? Ik ben best bereid om iets te schikken, maar 50% is echt pure onzin (temeer omdat ze voor het eerste gedeelte goedkeuring hebben gegeven dus dat is gewoon klaar. Niet meer over lullen). Daarvoor zit er teveel tijd, moeite en geld in. We kunnen dus een tegenvoorstel gaan doen, maar dat ligt bij lange na niet bij die 50% in de buurt. Ik ben dus zeer benieuwd hoe met name de juristen op dit forum hierover denken, maar natuurlijk ook de andere niet juridische zieltjes. Alvast bedankt!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3600-vervelende-onderhandeling/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
38 antwoorden op deze vraag