• 0

Waar is het bewustzijn op de overnamemarkt?

Zeker in tijden dat het economisch niet voor de wind gaat, is het voor veel ondernemingen noodzaak geworden om het bedrijf in de etalage te zetten voor investeerders en potentiële kopers. Eerder bleek uit cijfers van de KvK nog dat mislukte bedrijfsoverdrachten en de opheffing van gezonde bedrijven achtenswaardige gevolgen hebben voor de Nederlandse economie. Denk bijvoorbeeld aan werknemers die een baan verliezen bij faillissement of een onverwachts kapitaalverlies van het bedrijf. Het einde lijkt nog niet in zicht, nu een toenemend aantal bedrijven te koop staat. Veel baby boomers vinden het tijd worden om de eigen onderneming in de verkoop te zetten, met als gevolg dat het aanbod toeneemt en de vraag achterblijft. Vaak zijn investeerders terughoudend als het gaat om een bedrijfsovername, vanwege de geringe kennis. Ook het mogelijke risico tot een mislukte overname speelt een grote rol.

 

Toch zal er door de overheid en het bedrijfsleven, meer aandacht moeten worden geschonken aan de overnamemarkt. Overnemers hebben, volgens eerder gepubliceerd onderzoek van de KvK, meer kans op overleven dan starters. Ze weten vaak sneller omzetstijging te realiseren, het netwerk en klantenbestand uit te breiden en meer winst te behalen. Temeer omdat starters in veel gevallen geen personeel aannemen en moeite hebben om het hoofd boven water te houden, gezien de beperkte mogelijkheden tot groei.

 

Dat de terughoudendheid op de overnamemarkt consequenties heeft op macro-economisch niveau blijkt uit de toenemende aandacht van buitenlandse investeerders. Zo zijn de Europese investeringen door Chinese bedrijven groter dan de Chinese investeringen in Noord-Amerika en Azië. De Chinese overheid biedt fiscale voordelen aan nationale bedrijven die investeren in het buitenland. En deze investeringen komen niet alleen voort uit financiële motieven. Het is de kennis en ervaring van deze bedrijven die binnen wordt gehaald en kan worden ingezet om de eigen positie te verbeteren. Wat niet wil zeggen dat het vanzelfsprekend een negatief effect heeft op de lange termijn.

 

De kapitaalinjectie beperkt het banenverlies en kan strubbelende bedrijven financieel gezond maken. Toch dient er rekening te worden gehouden met de Chinese versteviging van de concurrentiepositie. Het verdwijnen van Europese kennis en vaardigheden naar de Aziatische markt zal het moeilijk maken om als Europees bedrijf een onderscheidende positie in te nemen. Het is dus meer dan ooit noodzakelijk geworden om bewust te zijn van de voor- en nadelen van de overnamemarkt. Think big, act small.

 

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sebastiaan,

 

Wat bedoel je met "meer aandacht door de overheid"?

Waar doel je dan op? Stimuleringsmaatregelen, wetgeving, informatie (zo ja welke)?

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

  • 0

Beste Norbert,

 

Wij bespeuren enigszins onwetendheid bij kopers en verkopers over bedrijfsovernames. Dat varieert van het (op tijd) plannen van een koop- of verkoopstrategie, oog hebben voor potentiële opvolgers en overnamekandidaten en het huidige (overname-)financieringsklimaat. Hier ligt een taak voor de overheid op het gebied van informatievoorziening richting het midden- en kleinbedrijf, iets waar onderzoeker en bijzonder lector Bedrijfsoverdracht Lex van Teeffelen al jaren voor pleit. Daar komt bij dat het steeds lastiger wordt om de financiering van een bedrijfsovername rond te krijgen.  

 

Eind vorig jaar maakte Minister Henk Kamp van Economische Zaken bekend er niets voor te voelen om bedrijfsovernames in het midden- en kleinbedrijf verder te ondersteunen. ‘Het huidige beleid is gericht op het laten slagen van bedrijfsoverdrachten’, aldus Kamp. ‘De inzet van het beleid is om ondernemers bewust te maken van het belang van bedrijfsoverdracht en bedrijfsovername. Aanvullende faciliteiten voor bedrijfsovernames zijn niet nodig, gezien de ondersteuning die reeds geboden wordt via de Kamer van Koophandel.’

 

Wellicht heeft de MKB-overnamemarkt een extra duwtje in de rug nodig van onze overheid, want het aantal verkopende ondernemers stijgt de komende jaren. En het zou zonde zijn voor het midden- en kleinbedrijf en de Nederlandse economie als een groot deel van die bedrijven niet verkocht kan worden.

 

Gelukkig heeft bedrijfsopvolging een grote prioriteit voor MKB-Nederland in 2013. ‘Een betere match tussen potentiële kopers en verkopers van een bedrijf loont’, aldus voorzitter Hans Biesheuvel. ‘Een prima vorm van opvolging is management buy in. Voormalig managers met een goede opleiding en ervaring bij grote bedrijven zijn in zijn ogen een aanwinst voor het midden- en kleinbedrijf.’

  • 0

Hallo Sebastiaan,

Hoe sta jij als expert in de overname materie tegenover de prijs voor Goodwill. Ik heb mij toch laten vertellen dat in deze barre tijden er alleen betaald dient te worden voor vaste contracten. Toch wensen overlaters een prijs voor hun omzet uit het verleden te krijgen, zelfs soms tot x3 omdat men dit in (verouderde?) formules ziet staan. Tevens vraagt men Goodwill voor een winkellocatie, terwijl men toch al een hoge huurprijs of aankoopprijs voor het pand moet betalen voor die goede locatie. Ook kan omzet verdwijnen omdat de vorige eigenaar dus vertrekt, persoonlijke Goodwill moet men dus nooit betalen.Misschien dat jij eens je licht hierover kan laten schijnen?

Groet,

Mireille Coumans

 

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

  • 0

Beste Mireille,

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb je reactie in drieën gesplitst en probeer antwoord te geven op jouw vragen.

 

1. Prijs voor goodwill

Goodwill bij een bedrijfsovername is complex; het is namelijk de verborgen waarde van een bedrijf. De aanname die je doet (‘toch wensen overlaters een prijs voor hun omzet uit het verleden te krijgen’) zien wij en andere overname-experts ook terugkomen. Veel verkopende ondernemers refereren nog aan de ‘goeie ouwe tijd’, terwijl dat niet meer de realiteit is. Overnamematch.nl besteedde hier recent nog aandacht aan in het artikel Bedrijf verkopen? Dit is de nieuwe realiteit op http://www.overnamematch.nl/uw-bedrijf-verkopen.

 

Ik vind het lastig om hier hét antwoord op te geven, want deze bestaat simpelweg niet. Waarover goodwill betalen en de prijs voor goodwill (en alle overige zaken) worden bepaald door slechts twee personen: de koper en de verkoper.

 

2. Goodwill winkellocatie

Alles waar de verkopende ondernemer waarde aan hecht, zal een prijs voor betaald moeten worden, zo ook de locatie van een pand. Het is logisch dat een winkel op een A-locatie meer waarde heeft dan een winkel in een achterstandswijk. Hoe hoog deze waarde ligt, wordt bepaald door de meerwaarde van de locatie voor de koper. Als een strategische koper graag op een bepaalde locatie een vestiging wil hebben, dan zal de goodwill voor de winkellocatie hoger zijn dan voor een MBI-kandidaat.

 

3. Persoonlijke goodwill

In het MKB is meestal sprake van een hoge afhankelijkheid van de eigenaar en dus persoonlijke goodwill. Het gevaar van een onmisbare eigenaar mag niet worden onderschat. Als alle contacten via hem lopen, als klanten vooral gecommitteerd zijn aan de eigenaar als persoon, als hij beschikt over een groot netwerk en een duidelijke persoonlijkheid is binnen het wereldje waarin hij opereert, dan is zijn bedrijf extreem gevoelig voor een eigenaarswisseling. Met andere woorden: als je het bedrijf overneemt, zou de onderneming weleens als een kaartenhuis in elkaar kunnen storten. Simpelweg omdat klanten de overdracht aangrijpen om op zoek te gaan naar een nieuwe leverancier. Dat maakt de toekomst van het bedrijf minder zeker. Achterhaal als koper dus goed hoe afhankelijk het bedrijf is van de huidige eigenaar.

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.