• 0

Hoe je jezelf in de media plaatst

In dit forum is onlangs veel discussie geweest over de frequentie waarop je in de media kan komen. Het viel mij in de discussies op dat veel ondernemers wél de moeite hebben genomen een persbericht te schrijven, maar door omstandigheden dit niet tot een publicatie heeft geleid. In deze column wil ik je ideeën meegeven over hoe je jezelf in de media kunt plaatsen.

 

Veel ondernemers gaan m.i. de fout in door een \"standaard\" persbericht te maken. Een persbericht dat elke journalist wekelijks op tientallen manieren binnen krijgt. Dat zijn persberichten die vallen onder de categorie als “De bakker bakt een brood\", \"Een podiumbouwer bouwt een podium\" en \"De webdesigner heeft een nieuwe website gemaakt\". Al deze e-mails met verzoek tot publicatie zullen in het digitale ronde archief verdwijnen. Het is de kunst om nieuws te maken, en met enige creativiteit kun je leuke dingen doen. Er is een aantal onderwerpen dat je kan helpen om extra aandacht te trekken. Denk bijvoorbeeld aan:

 

[*] Kinderen (media zijn hier veelal gevoelig voor als er wat met kinderen gebeurt. Meest recente voorbeeld is de hongersnood in Afrika, waar kinderen in dat opzicht flink werden uitgebuit)

[*] Problemen met het milieu of daar een oplossing voor

[*] Maatschappelijke problemen of daar een oplossing voor

[*] Goede doelen krijgen ook vaak sneller de gunfactor om iets te publiceren

[*] Opmerkelijk nieuws; eigenlijk kan hier van alles onder vallen, zolang het maar opmerkelijk is

 

Daarnaast is het belangrijk dat je persbericht nieuws moet bieden. Je aanbod moet dan ook écht nieuw of onderscheidend zijn. Ben je als eerste: dan is het geweldig. Dit hoeft niet per definitie als eerste op de wereld, maar kan ook op nationaal niveau als eerste zijn (voor nationale media), binnen je branche (voor vakgerichte media) of lokaal (voor lokale media). Bepaal voor het schrijven ook gelijk je doelgroep; wat is de bedoeling van je persbericht? Welke media wil je bereiken en naar welke media stuur je het? Deze vragen zijn sowieso goed om mee te nemen in je strategisch communicatieplan of als onderdeel van je marketingplan binnen je ondernemingsplan.

 

Werk in stappen

Ondanks dat mediagebruik in je strategisch communicatieplan is opgenomen, is het belangrijk steeds in vaste stappen te werken en te bedenken hoe je je nieuws gaat inzetten. Is het om een nieuw product of dienst aan te bieden? Of wellicht heb je een evenement dat je wilt promoten of... (vul maar in). Je moet van te voren bedenken of je nieuwsitem ook nieuwswaardig is. Is het interessant voor jouw doelgroep om het nieuws te vernemen in de media? Je kunt in de onderstaande stappen werken:

 

1. Kies je doelgroep

Wie wil je bereiken met je bericht? Is dit een algemene groep of hebben ze een gedeelde interesse waardoor je een homogene groep hebt. Als de doelgroep wat onbekend of te algemeen is, kun je gaan kijken naar: bij welke doelgroep is voor mij de meeste winst te behalen en welke doelgroep past het beste bij mijn ondernemersambitie?

 

2. Welke media helpen jou je doelgroep te bereiken?

Stel jezelf van tevoren deze vraag. Dit om teleurstelling te voorkomen met “mijn bericht is nergens geplaatst\". Ja oké, dit kan wel eens gebeuren (zie ook onderdeel timing). Maar bepaal goed welke media gunstig zijn om jouw nieuws te verkondigen. Bijv. een webshop in erotische artikelen hoeft géén persbericht te versturen naar het NOS Jeugdjournaal (lijkt mij logisch). Maar kan bijvoorbeeld wel naar de redactie van tijdschriften welke zich speciaal op mannen en/of vrouwen richt. Is je doelgroep vooral B2B, zorg er dan ook voor dat je B2B media benadert, zoals Sprout! of Bizz.

 

3. Zoek binnen het medium uit welke contactpersoon je moet hebben en maak deze warm voor je publicatie.

Dit is een héél belangrijk onderdeel wil je daadwerkelijk een publicatie hebben. De journalist die je e-mail krijgt, moet je namelijk vooral de exposure gunnen. Voordat je dus al overgaat tot enige vorm van verzending, zoek uit wie je moet hebben voor mogelijke publicatie. Breng je een nieuw spel uit? Dan moet je iemand hebben die reviews schrijft over games. Zoek uit van wat voor games hij/zij houdt en stuur die persoonlijk een e-mail. Je kunt ook bellen en proberen met hem/haar een kennismakingsgesprek te maken. Niet onbelangrijk is om ook voor, tijdens en na je publicatie contact te onderhouden en een band op te bouwen met jouw (nieuwe) contactpersoon. Het is bijv. net vakantie geweest. Stuur een bericht of een belletje naar je contactpersoon, informeer naar hoe de vakantie was? Is de persoon er weer klaar voor? Stel de vragen en vraag ook door. Zorg ervoor dat je oprecht geïnteresseerd bent en sla ook details op. Heeft iemand kinderen, een vrouw, wat doet hij of zij graag in zijn vrije tijd? Dit zijn allemaal aanknopingspunten die je gunfactor kan vergroten door er op de juiste manier mee om te gaan. Maak ze in dit stadium alvast warm voor het nieuws wat je wilt brengen en vergroot hiermee je gunfactor. ‘Not done’ hierin is komen met allerlei attenties en (dure) cadeautjes. Dan word je al snel de slijmbal van de redacteur.

 

4. Maak nieuws

Dit klinkt eenvoudig, maar is in sommige vakgebieden lastig. Ik heb mij niet verdiept op elk vlak om goede voorbeelden aan te halen. Maar zoals ik al zei, soms is een persbericht te voor de hand liggend dat het daardoor geen nieuwswaarde bevat. Soms moet je daarom in je eigen vakgebied creatief zijn om nieuws te maken wat tevens ook de interesse wekt bij je doelgroep of je toekomstige doelgroep. Als je persbericht in het verlengde ligt van de onderwerpen die veel kans maken zoals hier eerder genoemd, is de kans groot of groter dat deze gepubliceerd word.

 

5. Timing

Timing is uiteindelijk belangrijk wanneer je je persbericht verstuurd en wereldkundig maakt. Zomers is een goed moment bijvoorbeeld om sneller de media te halen (voornamelijk in de periode van het politieke reces), dan is er relatief weinig nieuws en de krant of de zendtijd moet wel gevuld worden. Hier kun je je kans grijpen. Zeker wanneer je product of dienst niet verbonden is aan de actualiteit is dit een goed moment. Echter: is jouw product of dienst juist iets wat met een maatschappelijk actueel probleem te maken heeft, is het de bedoeling dat je hier zo spoedig mogelijk op inspringt. Is er weer een olieramp op zee en heb jij een product dat zonder enige moeite olie van zee kan opslurpen? Dan is het aan jouw deze kans te pakken jouw product naar de media te sturen, waardoor je mogelijk meegenomen kan worden binnen een onderwerp of een achtergrond artikel. Ben je specialist in crisismanagement en is de hel los gebarsten omdat de Walen en de Vlamen uit elkaar gaan als land? Dáár moet je m.b.t. de inhoud van je persbericht toe slaan.

 

6. Publiceren

Als één na laatste stap is het niet onbelangrijk je bericht goed aan te bieden. Dit kan via een mailing naar de door jouw gekozen mediadoelgroep. Ik zou daarin willen adviseren dit niet via je standaard mail te doen, maar via een mailprogramma waar je bijvoorbeeld ook nieuwsbrieven mee verstuurd. Hier zit namelijk vaak de optie in dat je kunt zien welk e-mailadres op welke link klikt. Je kunt dan precies zien welke media interesse hebben getoond voor jouw product of dienst. Daarnaast kun je die meting ook gebruiken in je “aftersales” van het traject. Naast het versturen naar media in de vorm van een e-mail, zijn er talloze websites waarop je gratis je persbericht kan publiceren. Voorbeelden hiervan zijn: Weekkrant, Nieuwsbank, Verstuurpersbericht.nl of Emea. Google simpelweg op Persbericht publiceren en je krijgt sowieso tal van opties. Let er hierbij wel op, dat sommige sites een behoorlijke bijdrage hiervoor vragen.

 

Je kunt er ook voor kiezen om je persbericht via het ANP te versturen. Echter betaal je dan zo'n € 375,-. Dat is echter niet het idee achter het persbericht met het oog op free publicity natuurlijk. Daarnaast is bij publicatie via het ANP niet zeker of de media het over gaat nemen. Het is daarmee een \"riskante\" advertentie.

 

7. Aftersales

Ook deze stap vergeten veel mensen en is het voor velen niet logisch om aftersales in te zetten. Je hebt immers niets verkocht. Je zou deze stap ook als nazorg kunnen zien opdat je nieuws goed gepubliceerd is. Dit kan simpelweg om de journalist te bedanken, te complimenteren met het mooie stuk, of te bedanken dat het een bepaalde pagina behaald heeft.

 

Wil je in het vervolg vaker gebruik maken van het medium, dan is met het oog op aftersales het ook van belang dat je contact blijft houden en de journalist blijft volgen. Ik zou zelfs adviseren, wil je mediagebruik actief in je communicatie naar buiten toe gebruiken, een vaste frequentie te benutten. Zelf maak ik veel gebruik van media van zowel lokaal tot nationaal niveau en heb elke maandag een paar uurtjes ingepland om hier aandacht aan te besteden. Het levert vaak niet direct wat op in euro's, maar levert een bijdrage aan je naamsbekendheid en zorgt ervoor dat je naam vaker valt, waardoor je indirect meer klanten kunt krijgen. Het is een ondersteunend kanaal naast je andere marketingkanalen. Alleen is dit kanaal (als je het goed doet) low budget. Uiteraard is dit afhankelijk van hoe goed jij bent in nieuws maken. Dus laat je creativiteit broeien en ga jezelf niet in de weg staan dat iets niet mogelijk is. Succes!

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Romano,

 

Prima stukje! Ik persoonlijk vind:

 

1) Je moet ook echt inderdaad NIEUWS te melden hebben (al dan niet gemaakt)

2) Pers kan ook je informatie pas later oppakken in bijvoorbeeld een speciaal thema nummer, bijvoorbeeld Elsevier Reizen als je iets bijzonders op het gebied van reizen hebt

3) De andere kant van Timming, altijd lastig! Als je een persbericht hebt met een beetje nieuwswaarde en er gebeurt iets groters heb je waarschijnlijk 'pech'

 

suc6

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
  • 1

Dat klopt, wanneer er toch onverwachts groter nieuws is, dan val je vaak buiten de boot, maar dat geldt voor veel nieuws. Echter ook de snelheid waarmee nieuws komt is vaak belangrijk. Je kunt ook kijken naar het tijdstip dat je je persbericht nog stuurt, maar is afhankelijk van je doelgroep. Wil je op die dag nog de avondkranten halen, dan moet je 's ochtends zo vroeg mogelijk je persbericht versturen. Wil je vooral ochtendkranten halen, dan net na de lunch is dan een geschikt tijdstip. Echter zullen de meeste journalisten 's ochtends het meeste opzoek zijn naar nieuws.

 

En groter nieuws bij lokale kranten vallen op zich vaak mee, dus voor lokaal nieuws kom je vrij snel in aanmerking, als je maar voldoet aan het feit dat je ook NIEUWS hebt te melden. Zo weet ik dan binnen mijn branche dat massage binnen de lokale krant binnen de afdeling sport valt, die pagina's hebben over het algemeen een tekort en worden wel eens opgevuld met andere artikelen. Echter omdat ik dan daaronder val, en heb iets nieuws, is de kans groot dat je een kolom krijgt met je nieuws. Dit is ook een stukje voorbereidend werk en natuurlijk als je in gesprek gaat met de journalist die jij moet hebben, kan dit soort dingen je allemaal vertellen.

  • 0

Vraag blijft natuurlijk met welke frequentie je de pers wilt halen, ook als je écht nieuws hebt. Zo kreeg ik in augustus in 2 weken tijd 5 nieuwsbrieven van een leverancier. Op zich was de informatie allemaal "nieuwswaardig", maar bij de derde had ik al de neiging om me maar uit te schrijven. Uiteindelijk niet gedaan, omdat ik wel nieuwsgierig was hoeveel er nog zouden volgen. Dus pas op voor "overvoeren". Op een gegeven moment zien mensen je naam staan en denken "het zal wel weer". En hoe interessant het artikel dan ook is, gelezen wordt het niet. En dat is toch uiteindelijk je doel.

 

Om de plaatselijke krant te halen kan het ook helpen als je tevens adverteerder bent. Onder het motto "wiens brood men eet" is men nog wel eens gevoelig voor die combinatie.

 

Kijk bij het insturen van persberichten ook naar de structuur en het taalgebruik. Een goede redactie scant berichten op volledigheid. Heb je een evenement en vergeet je bijvoorbeeld de tijd of de locatie te vermelden (dat gebeurt echt!) dan hebben ze niet altijd zin/tijd om die informatie te achterhalen en wordt het bericht niet geplaatst. Berichten met veel (taal-)fouten of slecht lopende zinnen kosten de redactie extra tijd en maken daardoor ook eerder kans om buiten de boot te vallen.

  • 0

Volgens mij moet je zorgen dat je echt nieuws hebt als je het opstuurt. Mooier is nog als ze je komen vragen. Redacties en journalisten doorzien als geen ander of het nieuws iets voorstelt. Moet je het gaan verkopen door bijvoorbeeld ook een advertentie te zetten lijkt me niet echt "free publicity" meer, maar goed. Ook lezers doorzien dit wel.

Opvallen is eigenlijk het devies, opvallen tussen al die honderden andere nieuwsuitingen van dat moment. Je hebt of een heel goed nieuwsfeit nodig, of een mooie slogan of magisch woord. Afhankelijk van je doelgroep moet je dat bepalen.

 

Enkele voorbeelden uit mijn geschiedenis:

 

Politieke partij Stem Niet: 3x tv optreden, tien radiouitzendingen, tientallen kranten.

www.stemniet.nu

 

Naturisten Woonwijk Ypenburg: 5x tv optreden geweigerd, tien radiouitzendingen, tientallen kranten.

 

Tiller: is bij jullie bekend

  • 0

Vraag blijft natuurlijk met welke frequentie je de pers wilt halen, ook als je écht nieuws hebt. Zo kreeg ik in augustus in 2 weken tijd 5 nieuwsbrieven van een leverancier. Op zich was de informatie allemaal "nieuwswaardig", maar bij de derde had ik al de neiging om me maar uit te schrijven. Uiteindelijk niet gedaan, omdat ik wel nieuwsgierig was hoeveel er nog zouden volgen. Dus pas op voor "overvoeren". Op een gegeven moment zien mensen je naam staan en denken "het zal wel weer". En hoe interessant het artikel dan ook is, gelezen wordt het niet. En dat is toch uiteindelijk je doel.

 

Om de plaatselijke krant te halen kan het ook helpen als je tevens adverteerder bent. Onder het motto "wiens brood men eet" is men nog wel eens gevoelig voor die combinatie.

 

Kijk bij het insturen van persberichten ook naar de structuur en het taalgebruik. Een goede redactie scant berichten op volledigheid. Heb je een evenement en vergeet je bijvoorbeeld de tijd of de locatie te vermelden (dat gebeurt echt!) dan hebben ze niet altijd zin/tijd om die informatie te achterhalen en wordt het bericht niet geplaatst. Berichten met veel (taal-)fouten of slecht lopende zinnen kosten de redactie extra tijd en maken daardoor ook eerder kans om buiten de boot te vallen.

 

Daar heb je zeker gelijk in; om maar iets te noemen; wekelijks met nieuws komen in de krant, krijg je zo'n Johan Vlemmix idee bij en dat komt bij veel mensen als irritant over, anderen vinden het daarentegen ook wel weer leuk. Echter kun je ook gaan segmenteren als het gaat om nieuwsverspreiden; bijv. week 1 lokaal, week 2 vakbladen en week 3 nationaal of internationaal. Zo spreid je je exposure; echter als het eenmaal goed word opgepikt, kan het ineens heel hard gaan en kun je exposure krijgen zelfs vanuit onverwachte hoeken.

 

Structuur en taalgebruik is ook zeker een belangrijk onderdeel. Zelf schrijf ik mijn persberichten, maar omdat ik gewoon slecht ben in taal en grammatica, laat ik het altijd corrigeren. Dat is eigenlijk ook een tip die ik altijd meegeef; laat je persbericht door een 2e persoon lezen. Iemand die een tekst schrijft word vaak "verliefd" op de tekst en ziet die fouten niet meer, terwijl een ander dat wel doet.

  • 0
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    4 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.